Man lever så länge man lär

Non-daily shoot v88

Veckans uppgift: vidvinkelfoto.

We often get stuck in a rut of always zooming to the longest focal length. Break out today by making a wide-angle photo.

Jag tycker att vidvinkelfoto är svårt och borde väl därför öva på just det, men det gör jag inte – det är ju som sagt svårt och därmed per definition jobbigt. Det förvånar mig alltid hur nära man måste gå för att få en någorlunda vettig bild. Inte konstigt att jag blir förvånad när jag normalt plåtar på 50 eller 100mm.

Och inte plåtade jag under veckan heller, utan fick göra en desperat promenad i grannskapet nu i kväll för att få till ett veckans foto. Eftersom jag var rätt sent ute hade det redan mörknat och då jag lånat sambons Canon EF 17-40 mm f/4.0L USM behövdes ganska mycket ljus så pendeltågsstationen fick stå till tjänst. Jag kan inte påstå att jag är supernöjd med bilden, men det är en bild.

17mm

Jag gillar den där skeva känslan man får med vidvinkel till fullformatssensorn. Det vore skoj att verkligen gå in för att ta vidvinkelbilder, men då måste jag nog skaffa mig både knäskydd och tåliga överdragskläder. Jag tror på det riktigt låga perspektivet när det gäller vidvinkel – i alla fall om man ska få full effekt.

Kommentera

Etikettmoln

