Man lever så länge man lär

Det tar sin lilla tid, det här med omdaning av hemmet.

För snart två månader sedan beställdes möbler från IKEA. Dessa anlände ett par veckor senare och det blev mycket jobb med att flytta, och på grund av kortare vägg decimera, den gamla hyllan för att ge plats för den nya. Båda hyllorna står idag på plats, om än den nya vare sig fått bordsskivan fastskruvad eller insatserna monterade. Den gamla är dock åter fylld med dvd:er. Tanken är att rippa dem och vartefter packa ned eller på annat sätt göra sig av med dem. Det får ta sin lilla tid.

Vilket påminner mig om att jag bara är nästan klar med alla musikskivorna. Vilket i sin tur påminner mig om att jag just idag slog till och blev betalande Sp*tify-kund. Någon gång ska ju det också hända. Jag betalar gärna för bekvämlighet och såvitt jag förstått ska jag även kunna lyssna på min egen musik via programmet. Ska vid tillfälle också kolla hur Sp*tify-klienten i WD TV Live-burken fungerar. Nåväl.

Sängramen är sedan två veckor ihopmonterad och tagen i drift, vilket för övrigt (alltid glädjer det någon) gav mig ett redigt ryggont som hängde kvar i nästan tio dagar. Det tog några dagar att vänja sig vid att ta ut svängarna mer än vanligt vid passerande – jag är fortfarande lite öm på vänsterknäet som uppenbarligen sitter på precis samma höjd som sängramens utstickande kant. Men det känns allt en smula coolt att liksom behöva stiga upp för att lägga sig i sängen – ramen gör att madrassen kommer lite högre upp än när den stod på ben. Det känns lyxigt på något sätt. Kanske vore skoj att skaffa sig sänghimmel när man ändå håller på?

Vi har också köpt nya svala duntäcken, som känns helt ljuvliga, och fler påslakan eftersom de gamla börjar ta slut. Och jag köpte en ny kudde som jag dock ännu inte provat. Lite sommarskor och -kläder blev det också, även om det för min del återstår en hel del klädshopping. Jag önskar att jag tyckte sådant var roligare.

Tv-hyllan mitt emot sängen är (sedan förra helgen) också monterad och uppställd, men det är allt – ingen tv eller kringutrustning står ännu på den. Det kan vara en av sakerna som blir gjorda denna helg. Eller så får det räcka med att vi skaffat oss en Nespresso-maskin även hemma. En liten Pixie. Och separat mjölkskummare.

Det blir intressant att se om mina farhågor blir besannade framöver. Det vill säga, att det blir ännu svårare att komma iväg hemifrån, när också kaffe finns här. Det är nog inte så dumt ändå, att nuvarande uppdrag gör det omöjligt att jobba hemifrån. Jag måste tillstå att jag blir mer och mer lik min far. Jag stannar hellre hemma.

Bortsett från Expedit-och tv-hyllan är det väl balkongen som ligger närmast till hands att ta sig an. Bordet och mattan som ligger där ute idag ska kastas och bensindunken fraktas iväg till lämplig miljöstation. Golvet ska skuras och trallen (som levererades i veckan) läggas ut. Eventuellt också kapas till efter balkongens vinklar – den är inte precis kvadratisk, eller ens rektangulär. Vi får se hur mycket sådant det går att slippa. Och därefter kan det väl vara läge att skaffa möbler, vilket kräver ett eller annat besök på ställen som säljer dylika saker. Man måste förstås bedöma det estetiska såväl som provsitta innan man slår till. Och räkna lite på mått. Utrymmet är begränsat och det räcker ju inte med en skön stol till bara mig.

Och just det – jag har också bestämt mig för bågar och beställt nya glasögon. Både vanliga och läs-/terminalglasögon. Det tog sin lilla tid att komma iväg till butikerna med smakråd i sällskap och jag hade helt ändrat uppfattning mellan gångerna, men jag tror att det blev rätt valt. Och blev det inte det så går det ju bra att byta inom tre månader, utan kostnad och oavsett anledning. Synsam är bra på det sättet också.

Jag uppvisar för tillfället ett vackert blåmärke i armvecket, efter att i förrgår ha lämnat ifrån mig blod för analys. Det är för något slags hälsokontroll och ska bli väldigt intressant att se hur mina värden ser ut. Någonstans i högarna har jag tidigare resultat, så vissa saker borde kunna vara jämförbara. Spännande.

Mer? Tja, jag läser The Magicians (Lev Grossman), i Kobo (app, inte hårdvara).

… och så ska man komma ihåg att trycka på publicera-knappen också.

Kommentera

Etikettmoln

