Man lever så länge man lär

Non-daily shoot v70

Veckans uppgift: lång exponeringstid.

Experiment with shutter speed today by making a photo with a long exposure.

Den här uppgiften förträngde jag in i det sista och var redan på väg i säng när jag insåg att jag glömt fotografera. Jag lekte med tanken på att skippa det helt och hållet, men det vore ju så lätt att åtminstone göra ett försök med den trafik som passerar förbi nedanför mina fönster. Så det gjorde jag. Ett försök. Fem foton.

Jag valde en slutartid på 0,5 sekunder och det visade sig mycket lämpligt.

Exposure

Att jag tog så få bilder berodde mest på tålamodsbrist – det är lite för gles trafik vid 22-tiden för att man ska kunna hålla sig sysselsatt. Och det där med väntan är inte min starkaste sida. Sedan tyckte jag nog också att någon av bilderna borde duga.

En sak som jag lite grann lärt mig av det här projektet är att det inte behöver vara så märkvärdigt. Man måste inte tänka och jobba hela veckan för att åstadkomma en bild som går att publicera. Och bäst av allt – ingen annan kan egentligen komma och säga något om bilderna eftersom det bara är jag som vet vad jag ville göra.

Kommentera

Etikettmoln

