Man lever så länge man lär

Non-daily shoot v62

Veckans uppgift: övergivet/bortkastat.

One man’s trash is another’s treasure. Make a photo of something discarded or abandoned today.

Tja, övergivet eller bortkastat kan man definitivt säga om veckans motiv. Under fredagens (med reservation för att jag i vanlig ordning inte har järnkoll på dagarna) lunchpromenad passerade vi en liten figur som stod intill stolpe. Vi var två som lade märke till den, kommenterade den… och, ett tiotal meter senare, plötsligt insåg att den passade för veckans fotouppgift. Vi återvände och knäböjde med respektive mobilkamera för att ta en bild eller två. Det starka solskenet gjorde det svårt att se vad man fotograferade och vi stannade inte länge. Det var inte många meter vi hann innan jag åter vände tillbaka, nu för att stoppa föremålet i fickan – det är ju bra mycket lättare att fotografera små saker hemma, inomhus, med systemkamera och makroobjektiv och så där. Jag har också diverse tillbehör som kan underlätta.

I lördags eftermiddag fann jag mig sittandes på golvet intill soffbordet, där jag ställt upp den med en nyckelring sammanfogade lilla norska skulpturen (eller vad man nu ska kalla den). Jag ställde den på olika små saker för att få upp den från bordsytan, och riggade upp vitt, silver- respektive guldfärgat papper som bakgrund och… tja, det blev någonstans omkring 130-140 bilder tagna där och då. Här är en av dem.

Trash vs. treasure

Ljuset är helt naturligt och kommer från de två fönstren, på varsin sida om ett hörn, i mitt vardagsrum. Jag har inte ens använt mig av någon reflexskärm – även om det kanske hade bidragit till en bättre bild. Tänkte aldrig ens på möjligheten, måste jag erkänna. Här är en alternativ bild, där man ser hur figuren ser ut från motsatt håll.

_MG_4060.jpg

Och för den som undrar vad det är figuren står på i de båda bilderna: det är upp-och-ned-vända ljuslyktor (eller vad sjutton man kallar dem för). Sådana där som man petar ned ett värmeljus i och får myskänsla av när de är tända och lite mörkt i rummet. Jag köpte en gång i tiden på IKEA ett set om fyra – en gul, en röd, en lila och en orange. Praktiska små socklar/piedestaler för saker som ska fotograferas.

Det hade varit skoj att visa en ”behind the scenes”-bild, men jag tog aldrig någon.

Kommentera

Etikettmoln

