Man lever så länge man lär

Non-daily shoot v60

Veckans uppgift: kontrasterande skala.

Play with contrasting scale today: juxtapose something small with something big!

Det finns ju säkerligen väldigt många sätt att lösa den här sortens uppgift, men jag tycker det är svårt att komma på en klockren idé – det ska ju inte bara vara smart och snyggt utan även genomförbart. Utan större möda. Ja, jag är bekväm av mig.

När vi skulle ut på stan idag, för att fika med JK, packade jag ned några små figurer i väskan. Man vet aldrig hur, var eller när de kan komma till användning – särskilt som små dinosauriefigurer ju per definition borde passa för uppgiften. Jag provade olika varianter med liten dino till stor bulle/cookie/muffin på Espresso House (se hur lätt man döljer synd i dygd!), men ingen av dem gav rätt känsla av kontrast.

I höjd med Slottet kom sambon på idén att ställa figurerna i muren, i mellanrummet mellan de gigantiska stenblock som utgör väggen under självaste Lejonbacken. Eftersom solen vid det laget stod lågt över Gamla stan i väster blev det nästan som en väl upplyst liten scen för de små figurerna. Det svåraste här är att få fokuset att hamna rätt – med makrogluggen blir det inte så mycket skärpedjup att spela med.

Hur som helst, här ser vi Dino på vakt utanför Stockholms slott:

Size matters

En stund tidigare snubblade jag över en alternativ tolkningsmöjlighet:

_MG_3939.jpg

Det känns som om jag faktiskt blivit bättre på att skapa bilder för projektet, men tar dock ypperligt få foton som inte har som syfte att kandidera till veckans uppgift. Jag plåtar i princip ingenting längre, varken dokumenterande eller mer planlöst. Kanske är projektformen den enda rätta för att hålla fotograferingen igång?

Vilket påminner mig om att jag i måndags var på träff med gänget från fotokursen (den senaste). Det var en bunt av oss som tyckte det vore skoj att fortsätta göra och diskutera resultatet av uppgifter tillsammans och vi ska nu ses cirka en gång per månad och till varje gång utföra en fotografisk uppgift. Till att börja med valde vi att upprepa en av uppgifterna från kursen – man kan se det som en chans till revansch. Vi får väl se hur det utvecklas, men jag tror att det kan bli skoj. Och en uppgift i månaden blir mer lagom än en varje vecka – nackdelen med att gå kurs är just att man inte hinner tänka och genomföra så mycket på en vecka.

Kommentera

Etikettmoln

