Man lever så länge man lär

Non-daily shoot v59

Veckans uppgift: något jag har på mig som håller mig varm och/eller torr.

Make a photo of something you wear to keep yourself warm and/or dry: coat, gloves, scarf, hat, you name it!

Det första jag kom på som skulle kunna vara fotogeniskt var min halsduk och sedan tänkte jag inte mycket längre utan draperade halsduken kring en fotolampa på stativ och satte igång. Mer än lite nöjd med att jag tog mig an uppgiften medan det fortfarande var ljust och jag alltså kunde plåta i naturligt ljus från två vinkelrätt placerade fönster. Jag inledde med att ta några bilder med 50mm-objektivet, men bytte strax till 100mm macro f/2.8 – det är nog fasen mitt favoritobjektiv, om jag inte ska bära på kameran en längre stund eller det är så mörkt att man behöver f/1.4.

Keeps me warm

Och jag tycker att det blev en fin bild – gillar verkligen ljuset och färgrikedomen. Rent tekniskt är jag förvånad av bristen på skakoskärpa när man betänker att jag plåtade handhållet på 1/40 sekund och objektivet saknar inbyggd bildstabilisering.

Kommentera

Etikettmoln

