Man lever så länge man lär

Non-daily shoot v57

Veckans uppgift: favoritfärg.

What’s your favorite color? Make a photo dominated by your favorite color today and share it

På något sätt förknippar jag favoritfärger med barn- och ungdomen. Det var då man kunde kosta på sig att vara kategorisk och enkelspårig och ha en enda favoritfärg, som man lät genomsyra hela ens tillvaro. Man förstod ännu inte att allting förändras.

Blå är den färg jag minns att jag vid cirka 10-11 års ålder var alldeles galen i – hade det funnits blå möbler hade jag definitivt valt sådana till mitt första egna rum, då när familjen flyttade till villa. Som det nu var valde jag vita möbler till mina blå väggar och, konstigt nog, gula accenter. Kanske hade något att göra med att jag och min far brukade se EM och VM där man självfallet höll på Sverige? Flaggan, ni vet.

Så värst många fler favoritfärger än blå kan jag inte minnas att jag haft, men jag får väl erkänna att jag under många år hyste en viss förkärlek för svart och guld. Och sålunda var en tavla i dessa färger bland det första jag köpte när jag flyttade till min nuvarande bostad. Än idag är tavlan nästan det enda som hänger på mina väggar. Lustigt nog hittade jag idag en ”att göra”-lista från tiden för min senaste flytt och på den stod ”Spika upp tavlan” – en av cirka hälften av punkterna som var strukna.

Och ja, bilden visar ett hörn av just denna min första och största tavla.

Kulört

Kommentera

Etikettmoln

