Man lever så länge man lär

Non-daily shoot 2012 v49

Veckans uppgift: en brännvidd.

Pick a focal length, any focal length, and stick with it the entire day. Post your best shot.

Det här var lite av ett icke-tema, tycker jag, som ju ändå nästan alltid plåtar på en och samma brännvidd – antingen 50mm eller också 100mm. Det är sällan jag använder zoom-objektiv. Nu hade vi egentligen kommit överens om att använda 100mm, men jag hade verkligen ingen lust att släpa med mig den tegelstenen när jag skulle iväg och äta julbord på Shogun i Gamla Stan och förresten skulle det ändå snabbt bli för mörkt för det objektivet. Alltså körde jag (som oftast) med förra årets mest fantastiska födelsedagspresent: Canon EF 50mm f/1.4 USM.

Kuriosa: jag har tagit ungefär lika många bilder med den på 14 månader, som jag gjorde med föregångaren Canon EF 50mm f/1.8 II – under ungefär lika lång tid.

Anyway, här är den bild från veckan (läs: idagen) som blev minst dålig.

50mm

Jag hoppas innerligt att jag kan göra bättre ifrån mig nästa vecka.

Kommentarer till: "Non-daily shoot 2012 v49" (2)

  1. Replicant Core sa:

    Fast jag vet att det är kallt i vattnet, får du det att se varmt ut. Så fin bild!

  2. @Replicant Core: Tack! :) Ja, färgerna blev lite varma tack vare den annalkande skymningen. Och kanske har jag också förstärkt just det en aning i redigeringen – minns faktiskt inte riktigt vad jag gjorde och är för lat för att kolla just nu.

Kommentera

Etikettmoln

