Man lever så länge man lär

Non-daily shoot 2012 v47

Veckans uppgift: ut genom ett fönster.

Make a photo of a scene looking out a window.

Jag måste tillstå att jag är lite osäker på den här bilden, tillkommen i förbifarten på väg mot Fotomässan ute i Älvsjö – jag tog några steg åt sidan och riktade kameran genom fönstret från biljetthallen ned mot pendeltågsspåren vid Stockholm södra. Bilden uppfyller dock obestridligen kriterierna – den är tagen ut genom ett fönster. Och jag tycker det är rätt befriande att använda en bild som är lite flummigare.

Looking out a window

Å andra sidan hade jag inte direkt några alternativ – även denna vecka har jag varit dålig på att fotografera med uppgiften i åtanke. På fotomässan (som vi besökte både lördag och söndag) spanade jag i stället nästan uteslutande efter motiv för fotokursens hemuppgift, som handlade om relationer. Vi skulle fotografera en relation, mellan två människor, mellan människa och miljö – eller annat, där bilden bygger på relationen och dör om man tar bort relationens ena eller andra ände/pol.

Det fanns givetvis massor av möjligheter på mässan, även om jag tycker det är svårt att få syn på några andra än de som handlar om människa-människa. Eller snarare att inse att det man ser är just en sådan relation – övning! Själva grejen fattar jag och tror den är värt att söka efter. När man lyckas blir bilden intressant.

På mässan stod ju många och pratade med försäljare eller varandra och var lätta byten. Det som är svårt då är dels att faktiskt våga plåta (men man inser snart att ingen reagerar när man gör det!), dels få till en bild som är något att ha. Folk gör konstiga saker hela tiden, och andra människor hamnar i vägen. Och så vidare. Jag tror att man får ta väldigt många bilder innan man lyckas få något användbart.

Anyway. Veckans bonus får bli en mobilbild, som åtminstone jag med min konstiga hjärna kan passa in i temat. Det är en bild mot det inre av en långfärdsbuss, där omgivningen speglar sig i rutan så att det man ser bäst i bilden är det man hade sett om man suttit på insidan och tittat ut. Är ni med? Lite meta, måhända, men ändå…

Looking in - and out

Kommentera

Etikettmoln

