Man lever så länge man lär

Non-daily shoot 2012 v42

Veckans uppgift: porträtt.

Make a portrait of a close friend or family member today and share it.

Jag har lite svårt för att ”hänga ut” mina nära och kära, vare sig det är i skrift eller foto, så det här var en svår uppgift. Inte rent tekniskt, men på ett psykologiskt plan. Jag var till och med beredd att stryka uppgiften och ersätta den med en annan. Min kollega och projektdeltagare kom dock på den lysande idén att tillfråga en annan kollega, som sade ja till att bli fotograferad och då var jag inte sen att haka på.

Vi tog med oss våra systemkameror till jobbet under veckan och jag såg även till att få med mig min stora reflexskärm – den var till stor nytta. Jag tror att herrarna blev överraskade av hur stor skillnad den gjorde. Jag blev nog själv lite förvånad.

Bilden är tagen med mitt Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM i befintligt ljus, en dag helt utan direkt sol. Med reflexskärmen framför och nedanför motivet – man ser den återspeglas i ögonen. Folk tittade nog lite konstigt på oss, där jag stod uppe på en bänk för att komma mer i jämnhöjd med min modell – han är bra mycket längre än jag så det blir rätt knepiga resultat om jag plåtar honom från min vanliga låga nivå.

Porträtt

Det var länge tveksamt om det alls skulle bli någon fotografering eftersom det mest bara regnade, men i fredags var det faktiskt uppehåll efter lunch så vi kunde lämna kontoret en stund och vandra iväg till en närliggande park. Svårt, det där med att först komma på hur man vill göra och sedan dirigera sin modell så att man får de bilder man vill ha. Jag lyckades väl hyfsat även om alldeles för många av dem blev suddiga. Och då menar jag suddiga p.g.a. skakoskärpa, vilket förstås stärker mig i min övertygelse om att jag behöver Canons 100mm-makro med bildstabilisering.

Hur som helst: det här var riktigt roligt! Jag tror att jag gillar att vara dirigent.

Kommentarer till: "Non-daily shoot 2012 v42" (4)

  1. Wow, där fick du öva på en hel rad saker. Nyttigt, sånt.
    Jag gillart, läckert foto!

  2. @Hanna: Tack! Och jo, fast det var inte många millimeter utanför min bekvämlighetszon. Men övning är alltid bra. Och det blir lite roligare när man är flera som samarbetar. Ska se om jag inte kan komma på någon kul idé som du kan få posera för. ;)

  3. @Hanna: Jag vet, och måste försöka komma ihåg det – och skaffa mig porträttidéer! Det skulle heller inte förvåna mig om en uppgift under fotokursen blir just porträttfoto. I så fall hör jag av mig på direkten. :)

Kommentera

Etikettmoln

