Man lever så länge man lär

Non-daily shoot 2012 v40

Veckans uppgift: glad/lycklig.

Create a photograph that makes you feel happy looking at it. Don’t stop at good. Go for full on happy.

Den här uppgiften var både lätt och svår på samma gång. I don’t do happy, tänkte jag till att börja med. Men… happy kan ju lika gärna betyda glad som lycklig.

Jag valde för uppgiften den av bilderna från vår lediga vecka i Visby som togs i den gladaste av sinnesstämningar – jag blir glad, för att inte säga rentav lycklig, av sol och vind och hav. Och höst. Bilden tog jag vid lunchtid på hemresedagen, under vår allra sista promenad längs stranden. Fåglarna stod i princip stilla i luften utan att ens behöva flaxa med vingarna, vilket gjorde det enkelt att fokusera på dem.

Happy

En och halv timme senare, kl. 13:37, tog jag den bild som var mitt andra alternativ. Jag blir glad av bilden som sådan snarare än att den påminner om lyckokänslor.

Vi lunchade på Ryska gården, som ligger i ena hörnet av Stora torget, och well… jag är väldigt svag för den här sortens ljus. Och så gillar jag väggmålningarna, takkronan och att det banne mig inte finns en enda kant i den här bilden som är rak.

Ryska gården, Visby

Bilden är tagen på fri hand, med slutartid 1/15s och utan nämnvärd skakoskärpa vilket jag så klart är väldigt nöjd med. En kul sak med Ryska gården är förresten bokhyllan som syns ungefär mitt i bilden – på den handskrivna skylten står det ”Byt gärna en bok! (eller köp en för 10:-)”. Redan där blir man ju extra positivt inställd!

Båda bilderna här ovan är tagna med min Canon EOS 5D Mk II och sambons Canon EF 17-40mm f/4 L USM. Min egen vidvinkelzoom är ju dessvärre en EF-S, som inte funkar med fullformat. Synd, med tanke på att den är ruskigt bra och f/2.8.

Kommentera

Etikettmoln

