Man lever så länge man lär

Veckans uppgift: stor bländare – skärpedjup och bokeh.

Break out a bigger camera if you can and use a wide aperture to work with DOF and bokeh!

Ja, någon större kamera än min 5D Mark II har jag inte, så det var naturligtvis den som fick stå till tjänst. Jag tar fler bilder med mobilkameran, men dock inte bättre.

Under veckan tog jag faktiskt någon handfull bilder just med den här uppgiften i åtanke, men det var ingen av dem som blev riktigt bra – jag tog mig inte den tid som skulle ha krävts. Den bild jag till slut valde hade förutom ett skönt ljusinfall (jag har visst snöat in på det helt och hållet) också ett tydligt skärpedjup samt, om man tittar riktigt noga på bakgrunden, några små ynkliga bokeh-prickar i paraplystället.

Depth of field

Semestern förlöper fortfarande utmärkt. Vi har lämnat Bohuslän bakom oss och sovit ett par nätter i Göteborg samt lika många här i Skåne. Denna natt vilar vi i Lund, som jag upplever som lika mysig som förra gången vi var här. Det är ett snäpp roligare att komma hit för andra andra gången då vi nu kan orientera oss ganska obehindrat i själva stadskärnan. Hotellet är sig likt och man kan bara trivas.

Planerna framledes är att stanna här ytterligare en natt och därefter så sakteliga jobba oss hemöver. Vi har inte bestämt exakt när och hur och vilka vägar vi ska färdas, men om inte förr så tänkte vi se till att vara hemma senast på lördag då det vankas roligheter. Tills dess puttrar vi på i lagom semestertempo och mår gott.

Jag kikade lite på denna veckas fotouppgift (”Show us some food you eat today, using DOF, perspective, or other tricks you’ve learned so far to make everyone hungry!”) och blev full i skratt eftersom just matfoto varit så vanligt förekommande under denna semesterresa och jag tror knappast att det kommer att ändra sig. Det låter som en match made in heaven men det kan förstås ändå skita sig. Vi får se!

Detta inlägg blev för övrigt försenat p.g.a. dels allmän dagvillhet (brist på planering och därmed följande alltför stor trötthet på söndag kväll), dels problem med Flickr. Jag använder sambons dator och läser in bilderna i Lightroom samt laddar upp veckans utvalda till Flickr, men sedan funkar plötsligt inte Actions- eller Share-menyerna på Flickr-sidan så jag kan inte lägga in fotot i vare sig rätt set eller rätt grupp. Eller få URL:en. Funkar ej i Chrome eller i Safari. Däremot visar det sig nu att det funkar utmärkt i Safari på iPad:en. Knöligt sätt att jobba, men hey… funkar! Det är dock inte utan att sådant här onödigt strul och krångel får en att längta hem ännu lite mer – det känns att det börjar bli dags att styra motorcykeln norrut igen.

Kommentarer till: "Non-daily shoot 2012 v28" (2)

  1. Det har verkligen varit jättekul att följa era uppdateringar från allsköns städer och hotell och restauranger utmed resans gång. Upskattat! Ni verkar ha en alldeles strålande semesterresa.
    Ska jag förresten räkna er som åtminstone ganska OSAde då? :)

  2. @Hanna: Åh, kul att det uppskattas! Och ja, om blogginlägget duger som OSA så kan du betrakta oss som definitivt där och då. Annars har vi väl några dagar på oss, enligt tidigare uppgift. :)

Kommentera

Etikettmoln

