Man lever så länge man lär

Veckans uppgift: svartvitt.

Black and white photographs are a classic look. Make one today and go for high contrast. Dark blacks and bright whites.

Jag tog förhållandevis många bilder under veckan, med projektet i åtanke. Det här var en bra uppgift för mig eftersom svartvitt är något jag tänkt på och vill lära mig. Normalt sett ser jag bilder väldigt mycket i färgtoner vilket ju är en helt annan sak, så det här gav mig en liten välbehövlig puff att prova på att skapa bilder utan färg.

Av veckans 166 tagna bilder (50 med 5D Mk II, 40 med GX1 och 80 med Hero) var det främst två som fastnade i svartvitt. Eftersom den ena av bilderna redan var lite ”använd”, valde jag den här från Östermalmstorgs tunnelbana – motivet passeras när man kommer från Birger Jarlsgatan. Här har jag främst fokuserat på kontrast.

Contrast/kontrast

Jag är inte helt nöjd med bilden – den känns lite stum och… död. Det var svårt att bestämma sig för hur den skulle beskäras för att inte tala om att välja justeringar. Jag upplever inte att jag lyckats särskilt bra med det hela, men det får vara så här.

Den andra bilden är tagen under en hem från jobbet-promenad, som tog oss förbi framför Katarina norra skola. Jag kunde, som så ofta förr och senare, inte motstå de underbara reflektionerna i den av regnet kvarlämnade lilla sjön på skolgården.

IMAG0181.jpg

Bilden är tagen med HTC Hero. Undrar vad som blivit bättre med 5D Mk II?

Kommentera

Etikettmoln

