Man lever så länge man lär

Veckans uppgift: mjukt ljus.

Make a photo of your favorite keepsake in soft diffuse light.

Det här hade kunnat vara en inspirerande uppgift – inte minst för att jag köpte ny systemkamera i lördags och därmed nu är stolt innehavare av en fullformatare, Canon EOS 5D Mk II. I stället vaknade jag med huvudvärk och halsont. Ingendera har gett med sig under dagen och sålunda blev uppgiften tyvärr mer av ett måste än ett nöje. Det är ansträngande att plåta när man är matt redan från början.

Soft light

Nej, det där är väl egentligen ingen favoritsouvenir, men det är i alla fall en liten flodhäst från Namibia. Och visst hade jag kunnat åstadkomma ett ännu mjukare ljus – om inte annat så har jag ju studioblixtar med paraply och/eller softbox att ta till. Men det där med att möblera om och rigga en massa stativ lockade inte, så det blev den vanliga belysningen, uppmjukad av en simpel fryspåse, och reflexskärm.

Förutom att jag igår skaffade mig en häftigare systemkamera gjorde jag mig även av med mobilkameran. Tillfälligt. Det vill säga: jag har åter igen lämnat in mobilen på service p.g.a. fläcktyfus, vilket dessvärre innebär att jag inte kan lägga upp några bilder på Instagram. I alla fall inte från mobiltelefonen. Programmet går nämligen inte att installera på min gamla HTC Hero, som jag i vanlig ordning tänkt använda under väntetiden. Jag har dock, mer eller mindre på skoj, sagt att om min Galaxy SII inte återkommit från reparationen innan semestern så köper jag en iPhone.

Kommentarer till: "Non-daily shoot 2012 v21" (1)

  1. […] har förresten fått tillbaka mobiltelefonen som varit på reparation sedan slutet av maj. Det ska enligt uppgift ha skickats ett mail till mig om att telefonen var […]

Kommentera

Etikettmoln

