Man lever så länge man lär

Veckans uppgift: mönster.

Pattern is built on repetition, like a rhythm. Make a photo of a regular or irregular pattern

För en gångs skull hade jag faktiskt uppgiften i huvudet under åtminstone delar av helgen, så när vi igår lämnade Clarion (originalet, vid Skanstull) efter intagande av påskbrunch och jag fick syn på de här fantastiskt mönstrade puffarna kunde jag förstås inte låta bli att fotografera dem. Och vips hade jag tagit veckans bild.

Mönster/pattern

Och nej, jag är inte helt nöjd med bilden. Det som stör mig mest är skärpedjupet, som gör att ögonen halkar omkring en del på prickarna utan att få fäste. Jag valde 1/60s, ISO400 och lät kameran välja bländare vilket p.g.a. dunklet resulterade i f/1.4 – stor bländare och kort skärpedjup. Och det ger ju ofta en skön effekt, men här tror jag att både prickarna och mönstret på ”locket” hade gjort sig bättre med större skärpedjup. I efterbehandlingen har jag främst ökat ljus och kontrast samt justerat färgtemperaturen – i verkligheten är puffarna grå och sömmarna uppepå går i rött och blått, d.v.s. de blå tonerna har i princip försvunnit. Jag tyckte att det var skönt med mer enhetliga toner. Annars brukar jag ju ofta i stället välja ut och förstärka kontrasten mellan olika färgskalor och -temperaturer. Omväxling förnöjer. Det jag gillar är [den i mina ögon upplevda] balansen och de rundade diagonalerna, som väl i och för sig också hjälper till med att få blicken att halka runt i bilden.

Förresten, om någon undrar hur det går med önskad och inköpt fotoutrustning så har jag nu även använt kameraremmen, som jag är nöjd med. Det är supersmidigt att ha händerna fria när man är ute och går, men ändå snabbt och lätt kunna få tag i kameran för att ta en bild – och kunna göra det utan att behöva trixa med remmen. I övrigt har jag packat upp den ena av studioblixtarna, monterat den på sitt stativ och kollat att den funkar. Däremot har jag inte testat med vare sig kamera, softbox eller paraply. Det är det där med utrymmet… för att få plats att göra något krävs röjning och sådant drar åtminstone jag mig för att börja med eftersom det är ett stort jobb som snabbt växer och kommer att skapa behov av ytterligare andra åtgärder…

Kommentera

Etikettmoln

