Man lever så länge man lär

Veckans uppgift handlade om tacksamhet eftersom det när den ursprungligen skulle utföras råkade vara Thanksgiving där borta på andra sidan Atlanten.

It’s Thanksgiving in the US. What are you thankful for? Make a photograph and share it with the world.

Det börjar bli alltför vanligt att jag inte ägnar uppgiften en tanke under veckan. Som tur är har jag dock ändå tagit ett antal bilder, främst i samband med fotokursen. Och den är jag visserligen tacksam för, men bilderna därifrån tycker jag inte vore rätt att lägga ut här eftersom de faktiskt föreställer personer. Kursledaren såväl som en blivande kursledare poserade för oss när vi lekte med ljussättning. Hur som helst kom jag fram till att staden vi bor i är något jag är tacksam för. Stockholm. Och så ljus, som finns i så många varianter – utan det hade jag inget att fotografera.

Bilden jag valde är tagen från Skeppsbron, ned mot Stadsgården där bl.a. party- och restaurangbåten Patricia ligger och speglar sig i vattnet. Främst valde jag bilden för ljusets skull. Huset i bakgrunden brukar jag likna vid en Finlandsfärja (=julgran) och jag gillar att det är rejält upplyst. Ljus är… liv. Reflektionerna i vattnet var som så många gånger förr det som fick mig att stanna och plåta, men när jag ser bilden så här i efterhand fastnar jag mer för de olika färgtonerna. Ljuset.

Thankfulness

Sedan har Patricia också en särskild plats i mitt minnesarkiv. Det var nämligen så att hon låg uppe i Luleå medan jag bodde där och gick på gymnasiet och vi brukade emellanåt besöka diskot. Jag minns inte mycket mer än att hon hade frusit fast i vinterisen lite på sniskan så att golven lutade, att man snubblade på tröskeln (som var, och nog är, ett par decimeter hög) till toaletten och att det var dit man gick för att träffa lumparkillar från Stockholm. Lustigt nog var det dock inte där jag träffade den som kom att bli min draghjälp för att lämna hemstaden. Och min första sambo.

Kommentera

Etikettmoln

