Man lever så länge man lär

Veckans uppgift var att fota rörelse.

Let’s play with movement today. Get a shot of something in motion. Freeze it or let it blur. It’s up to you!

Av någon anledning blev det inte av att plåta något under veckan. Eller i lördags. Och idag hade jag knappt en tanke på att söka rörelsemotiv. Det kan ha lite att göra med att vi ju övat på precis det för fotokursen, så det är något jag redan ”kan”. Och alltså fick det bli lite hemmafotande så här på kvällskvisten. Hårslängning kan vara rätt effektfullt när man är långhårig. Jag körde förstås på slutarprioritet och valde en slutartid på 1/40 sekund. ISO 800 eftersom det var rätt mörkt. Det är allt praktiskt att ha ett f/1.4-objektiv.

Movement

Jag kan säga att det var svårt att få fokus i någorlunda närhet av motivet. Det hade varit något enklare om jag inte hade slarvat bort min fjärrkontroll. Som det var nu fick jag be sambon om hjälp med att fokusera manuellt och därefter lät jag kameran ta 10 bilder efter 10 sekunders fördröjning (vilket jag f.ö. inte visste att min kamera kunde förrän på fotokursen här i veckan). Det funkade hyfsat, men jag ska inte säga att jag är supernöjd med resultatet.

Kommentera

Etikettmoln

