Man lever så länge man lär

Den här veckan skulle vi fotografera vatten. Det är inte så svårt med tanke på att vi bor i en stad omgiven av vatten. Stan är full av vatten, som Robert Broberg sjöng.

You might not be next to an ocean, but surely you can find some water around you to take a photo of.

Jag blev varse att jag egentligen inte ser något av allt det här stockholmska vattnet i vardagen, trots att jag nästan jobbar i ett hamnområde och dessutom bor på en ö. Jag ser morgonljuset över Riddarfjärden varje morgon, men det är inte precis läge att hoppa av tåget och vandra i riktning bakåt när man har en arbetstid att passa. Det var faktiskt inte förrän idag, då vi tillsammans med JK frekventerade Söder med våra respektive kameror i högsta hugg, jag kom på idén att gå ned mot vattnet. Kusten. Stranden. Whatever. Det var strålande sol, men rejält kylslaget. Jag frös.

Bilden jag valt föreställer en del av Norra Hammarbyhamnen och är tagen österut från kajkanten strax efter att vi passerat under den sista av broarna som förbinder Skanstull med den vidare Södern. Skansbron, heter den nog. Jag tycker att det är vackert med konstrasten mellan varma och kalla färger såväl som ljus och relativt mörker. Och så innehåller den paddelankor, förstås, och det kan ju aldrig vara fel.

Water

Jag svor inte över Lightroom en enda gång idag. Det kan bero på att min MacBook sedan igår har 8GB minne. Det tog bara ett drygt halvår att komplettera inköpet.

Kommentarer till: "Non-daily shoot 2012 v09" (4)

  1. Men är det verkligen änder? Tycker det ser mer ut som knipor? ;-)

  2. @Petra: Men inte har jag väl kallat dem änder? Paddelankor är en generell benämning jag använder på alla sorters fåglar som har simhud mellan tårna – inklusive de jag vet namnet på (som gräsänder och svanar). :) Det här var absolut möjligen knipor (är ingen fågelkännare). Jag funderade faktiskt på vad sjutton det var de hette, de där svarta och vita simfåglarna som dyker. Vips, så försvinner de ner under ytan. Ibland långt in under isen också, så att man blir riktigt orolig för hur det ska gå. Har dock aldrig sett det gå annat än bra så jag borde kunna sluta oroa mig.

    • Åh…det kanske bara är jag som tolkar ”paddelankor” som synonymt med enbart änder och ankor. :-) Sorry! Fin bild hur som helst!

  3. @Petra: Ja, alltså, var och en får naturligtvis tolka ordet hur den vill – jag menar i alla fall simfåglar i största allmänhet. Inklusive knipor. Med andra ord: no worries. Och tack – både för att du kommenterar och för komplimangen! Båda gör mig glad. :)

Kommentera

Etikettmoln

