Man lever så länge man lär

Non-daily shoot 2012 v07

Veckans fotouppgift gick ut på att porträttera en främling, vilket i mitt sinne innebär att man pratar med sitt tilltänkta motiv och ber om lov att både fotografera och lägga ut på nätet. Och det är inte alldeles lätt, så jag fuskar. Eller tänjer på gränserna.

Sunday challenge time! Approach a total stranger and make a portrait of them. Be nice!

Jag fotograferade en hund, som nog var tacksam över att ha fått komma in under tak och ha torrt under tassar och rumpa. Medan den (liksom vi) väntade på bussen vid Skanstull, darrade den i hela kroppen och höll hela tiden en tass i luften som om det var alldeles för kallt, och dessutom otäckt blött om de små fossingarna.

Stranger

Men någon gång ska jag banne mig utföra den här uppgiften på riktigt, på allvar. Jag drömmer om att genomföra ett ”100 främlingar”-projekt. Det verkar roligt, om man nu bara tar sig över tröskeln till att prata med potentiella fotoobjekt. Ganska ofta ser jag folk jag skulle vilja porträttera, men har hittills inte vågat fråga någon.

Kommentera

Etikettmoln

