Man lever så länge man lär

Non-daily shoot 2012 v02

Det är söndag kväll och för mig därför dags för redovisning av veckans fotouppgift.

Out and about walking? You should be! Make a photo of a street or sidewalk scene.

Som synes handlade det om att fotografera utomhus, längs gator och trottoarer. Gatufoto, helt enkelt. Under veckan har jag jobbat och inte alls haft tid och ork att vara ute med kameran och i lördags hann det bli mörkt innan jag tog mig utanför hemmets fyra väggar, även om det faktiskt blev några gatuscener fotograferade.

Idag traskade vi omkring och fotograferade ett par timmar i Gamla stan. Molnigt var det och kallt blåste det, så vi blev så småningom rätt nedkylda och värmde oss en stund på kafé. Ingen av dagsljusbilderna jag kom hem med kändes intressanta så jag väljer en av skymningsbilderna. Detta är väl ingen typisk gatubild, men jag gillar inramning, ljus och varma färger samt den blå kontrasten i fjärran… so sue me.

Street scene

De gatufoton man ser är ju oftast svartvita, vilket jag har svårt för och det är inte för att jag inte gillar det utan för att jag har svårt för att ta bort färgen ur mina bilder. De flesta tar jag ju för färgens skull och då blir det konstigt att göra dem svartvita. Det händer förstås att jag gör det, men då är det främst för att ”rädda” en annars helt ointressant bild. Svartvitt är dock något som står på min lista över tekniker att lära. Med lite tur kommer det minst ett svartvitt tema i Non-daily shoot-projektet… eller man kanske rentav skulle göra det till ett eget separat eller inbäddat projekt? Hm.

Kommentarer till: "Non-daily shoot 2012 v02" (3)

  1. Älskar inramningen, Mia! Det får mig att känna mig mer delaktig som åskådare. Gillar också färgerna: belysningen och skymningsljuset i kombo med färgen på väggarna ger verkligen ett varmt och ombonat intryck. Dessutom gillar jag hur perspektivet och punktbelysningen leder ögat vidare. Najs! Tack för att du delar med dig! :)

  2. Oj! Vilken fantastisk bild!

    Jag gillar, (förutom färgen och inramningen) att det finns åtminstone fyra olika djup att fästa blicken på.
    Och figurernas avstånd gör att det kan vara en story, eller inte. Och ljuset över stenläggningenen.

  3. @phobicgamer och @Drama Online: Kul att ni gillar bilden! Gamla stan bjuder på en hel del fina gränder efter att mörkret fallit, men det är inte alltid jag har sådan tur med fotot som här. Ska jag vara ärlig så tänkte jag vid fototillfället inte alls på det som ligger längre bort än Jerusalem kebab, så tack för att ni gjorde mig uppmärksam på det! :)

    Hm. I feel a fotoprojekt coming up… Gamla stans gränder. Eller är det månne för slitet?

Kommentera

Etikettmoln

