Man lever så länge man lär

Non-daily shoot 2012 v01

Dags att återuppta det lilla fotoprojektet, Non-daily shoot, som tappade fart och haft paus sedan i oktober då Daily Shoot plötsligt lade ned verksamheten. Det som nu gäller är fortfarande deras lista med uppgifter, men nu tar vi dem i nummerordning. En per vecka. Jag är lite osäker på hur vi hanterar nummer 2 som vi alltså redan gjort, men gatufoto är väl å andra sidan en disciplin som alltid är nyttig att öva på.

Today’s theme is red. Red hot? Red paint? Or something else? You decide.

Veckans tema var alltså röd/rött och jag väljer att använda en bild från i lördags, då vi besökte Fotografiska. Längs med husväggen mot vattnet blir jag alltid lockad att fotografera och när nu ljuset är rött så passar det ju alldeles utmärkt för projektet.

Red/röd/rött

I augusti 2010 var ljuset ett helt annat. Inte det minsta rött utan bara… skönt.

IMG_6653.jpg

På Fotografiska såg vi förstås (tillsammans med vänner) Nick Brandts utställning, ”On This Earth, A Shadow Falls”, med bilder på afrikanska vilda djur. Utställningen har hållit på sedan i oktober men slutade idag och det var sålunda många som ville passa på att se bilderna innan de försvinner. Vi köade runt halva kvarteret, men det tog ändå bara 20 minuter att komma in. Utställningen var inspirerande, bilderna snygga och man blev allt en smula sugen på att åka på ännu en Afrika-resa.

Samma kväll gjorde jag slag i saken och anmälde mig till en ganska grundläggande fotokurs, som börjar i februari och ger mig något kul att göra ett par timmar i veckan några månader framåt. Tänk, det tog inte mer än drygt ett år att komma till skott… Men oj, vad jag ser fram emot kursen! Jag behöver fylla på med lite ny inspiration.

Kommentera

Etikettmoln

