Man lever så länge man lär

IMG_8811.jpg
Från skyltsöndagen i Stockholm. Med rätt objektiv är mörkret inget problem.

Idag har jag en lugn stund för mig själv hemma på kammaren. Sambon har gett sig iväg för att baka och jag lyckades aldrig somna om, så nu sitter jag här. Egentligen hade jag tänkt unna mig någon timme i läsfåtöljen, men så slog det mig att jag har en blogg. Och måhända inget särskilt att skriva, men åtminstone lite lust till det.

Dagen kommer att bjuda på nya fina naglar samt ett förhoppningsvis fantastiskt gott julbord. Förra helgen besökte vi traditionsenligt Sjätte tunnan och åtminstone jag blev en smula besviken. Vi fick gafflar. Det får man normalt inte på den krogen och fick inte tidigare gånger när vi åt julbord. Det fanns potatis, har jag för mig, vilket inte heller fanns här på medeltiden. Kaffe hade man dock även tidigare år så där kan jag vara tolerant. Men alltså, medeltid borde vara medeltid! Bort med gafflar och potatis.

Sällskapet var dock bra och vi hade väldigt trevligt – vi var fler deltagande vänner än någonsin tidigare. Men maten… jag vet inte vad det var med den. Den kändes varken lika överdådig eller speciell som tidigare år. Rödbetssalladen var möjligen ljuvlig, men det mesta andra kändes… inte spännande. Jag blev lite besviken och ska jag vara ärlig känner jag just nu ingen lust att äta julbord hos dem fler gånger, men det kan ju säkert hinna ändra sig innan det blir aktuellt nästa gång.

Annat i matväg på sistone har varit utsocknes julmiddag, vilket bjöds på i projektet. Såvitt jag förstod var det en asiatisk restaurang vi intog den på men det var varken sedvanlig asiatisk mat eller julmat som serverades. Faktum är att jag inte kan sätta något som helst namn på stilen. Asieninspirerat var det nog, men inte likt något annat jag ätit förut. Det var i alla fall fräscht och gott, rakt igenom, och efter vad jag kunde bedöma både fett- och kolhydratfattigt. Ris serverades till varmrätten, men det behövde man ju inte äta. Det här är definitivt en restaurang som vore intressant att besöka helt privat någon gång. Om och när tillfälle ges.

Så värst många fler tillfällen att äta middag ute på stan där lär det dock inte bli, för det börjar närma sig slutet på mitt resande. Om några veckor är äventyret över och jag jobbar återigen i Stockholm. Och innan dess har jag planerade biobesök, annan sorts middagsträff med gamla vänner samt minst en utekväll med oss kollegor som delar arbetsgivare. Puh, hur ska jag hinna jobba de här sista skälvande veckorna? Och här måste ni föreställa er hur jag intar min allra mest överdrivna drama queen-pose och spretar med handen för att illustrera hur formligen förskräckligt det är.

Det känns tråkigt att lämna – framförallt projektet som sådant och kollegorna där. Tråkigt att inte hinna utnyttja mina mödosamt inhämtade kunskaper mer än så här, tråkigt att inte få vara med när säckar knyts ihop och pusselbitar faller på plats. När kuggarna till slut förhoppningsvis helt friktionsfritt hakar i varandra. Ja, ni fattar. Jag hade inte haft något emot att fortsätta några månader till och idén har varit uppe till diskussion, men slutgiltigt avfärdats. It’s beyond my control, som man säger.

2011-11-15 09.17.21.jpg
Om bilden förbryllar: den är upp och ned-vänd – reflektionen är motivet.

Geografin… tja, det känns allt lite tråkigt att lämna den också. Promenaderna till och från jobbet, som åtminstone åt ena hållet gått längs med ån, har varit bra på flera sätt. 2,5-3 km ett par gånger om dagen har garanterat varit nyttigt rent fysiskt. Socialt, de gånger jag lurat med mig kollegor som sällskap. Och mentalt, de gånger jag inte lyssnat på böcker (ganska få, ska erkännas) – att gå en dryg halvtimme eller längre är ett bra sätt att rensa hjärnan. Det har också varit bra för att jag verkligen har kommit igång med att lyssna på böcker – det är först nu senaste veckan som jag ens haft med mig en pappersbok också. Och då bara för att kvalitén på ljudet såväl som uppläsaren inte var tillräckligt hög. Jag tror bestämt att jag blivit bortskämd av James Marsters läsandes Dresden files. Så kan det gå.

2011-12-08 08.36.50.jpg
En fin bit av ån, klädd i vinterskrud och gryningsfärger. En lite magisk morgon.

I november var vi också på Fotomässan och träffade bekanta såsom t.ex @clindh, @dcarlbom och @phobicgamer. Vi lyssnade på föredrag av Årets pressfotograf, Magnus Wennman. Det var intressant att höra när han berättade om hur det var att som utländsk fotograf följa Obama på valturné. Tyvärr fanns det på mässan inte mycket nytt i kameraväg att känna och klämma på – alla modeller verkade ha blivit försenade. Kanske inte så konstigt i och för sig. Av mässan som helhet blev jag inte särskilt peppad eller inspirerad, men Hendrik Zeitlers koporträtt var härliga.

Jag har verkligen kommit av mig på fotograferingsfronten (även om det egentligen inte gäller foto specifikt utan mer livet i allmänhet). I november tog jag totalt 264 foton (varav ett ligger överst i inlägget) med systemkameran, under tre lördagar, och hittills under december har jag inte tagit ett enda. Med mobilkameran har jag dock plåtat ungefär som vanligt. November: 272 bilder, lagom utspritt. December: hittills 109. Därför behövs en bra mobil- eller liten kamera, som alltid är med.

Mina mobilbilder innehåller fläckar, som jag inte på linsen kan se någon anledning till och därmed inte heller putsa bort. Undrar om man kan lämna in telefonen och få det fixat? För så här kan jag inte ha det. Kameran måste ju ta acceptabla bilder!

Jag grunnar för övrigt på att byta mobiltelefon och då inte enbart av kameraskäl. Det jag vill ha är en Android-telefon som är mindre än min nuvarande Samsung Galaxy S II (så att korta fingrar når över displayen) och har en vass kamera.

Jag antar att jag får botanisera i butikerna. Läsa recensioner. Kamera är svårt, för folk är supernöjda med skitkameror – vanliga människor går inte att lita på när det gäller fotokvalitet. Undrar hur svårt det skulle vara att göra jämförande studier?

Kommentera

Etikettmoln

