Man lever så länge man lär

Stupad helgjobbsplan

Igår skulle jag jobba och färdigställa ett dokument inför en tänkt förhandsgranskning på måndag – jag hade lovat förhandsgranskningskommittén tillgång till dokumentet innan måndag och hade inte lyckats bli klar under fredagen. Alltså satte jag mig ned och jobbade på, i ungefär fyra timmar, för att sedan ta lite ledigt och dra ut på stan. Jag sparade givetvis ändringarna på disk, men lät dokumentet förbli utcheckat då jag inte var helt klar och tycker det känns fånigt att checka in stup i kvarten.

På kvällen, när jag skulle fortsätta, gick den virtuella datorn långsamt… och jag skyndade mig att göra de kvarvarande ändringarna och sparade. Tanken var att jag därefter skulle checka in, men det visade sig där någonstans att datorn inte längre gick långsamt utan faktiskt slutade svara helt och hållet. Innan den, vad jag kunde se, skrivit ned mina senaste ändringar på disk. Jag väntade en lång stund innan jag började vidta drastiska åtgärder men lyckades varken ta ned eller starta om den virtuella pc:n, vilket gjorde mitt dokument helt och hållet oåtkomligt.

Så vad göra?

Ett alternativ kunde vara att logga in på en annan virtuell maskin och börja om, d.v.s. göra om de fyra timmarnas arbete. Det går ju alltid fortare andra gången.

Jag bestämde mig för att avvakta till idag – det kunde ju hända att datorn blivit åtkomlig, antingen helt spontant eller för att saker och ting startas om på natten. Och om det fortfarande inte funkade fick jag väl i så fall bita i det sura äpplet och göra om mina ändringar på en annan av de virtuella maskiner jag har tillgång till.

Läget idag är att jag inte ens kommer in på kundens nät, vilket är en förutsättning för att nå någon av de virtuella maskinerna. Jag hade dock ett vagt minne av att (i ett helt annat sammanhang) ha hört något i öronvrån om att denna helg skulle bjuda på planerade systemförändringar. Och jo, jag mindes rätt och sålunda ska jag nog inte förvänta mig att det funkar. Eller rättare sagt, det är nog det som är anledningen till att det inte funkar just nu. Men nog är det konstigt att vi inte fått information om det här säkert sedan länge planerade systemarbetet – får ta och kolla upp det.

Jag lär testa en gång till senare under dagen, men om det inte funkar då heller får jag hoppas på att miljön och min maskin är tillgängliga igen på måndag förmiddag och att ändringarna finns bevarade eller så blir det inte tid för förhandsgranskning. Jag kan i vilket fall som helst leverera i tid för den formella överlämningen.

Helgens lärdom: checka in dina ändringar idag – i morgon kan det vara för sent.

Kommentera

Etikettmoln

