Man lever så länge man lär

En fråga jag brottas med när jag numera ska köpa böcker är i vilken form jag ska köpa dem. På sistone har jag huvudsakligen lyssnat på böckerna om Harry Dresden, även om jag också sporadiskt och parallellt läst lite på papper/platta. Jag har alltmer förlikat mig med tanken på att läsa på min iPad eller mobiltelefon.

Jag skulle faktiskt idag gärna köpa mina böcker i elektronisk form, men… hur kan jag då låna ut dem utan att samtidigt tvingas låna ut min iPad (eller annan enhet på vilken boken läses)? Det är där någonstans jag får problem med konceptet. Det är ungefär samma, för övrigt, som när man försöker sälja på mig lösningar som ger en (!) anslutning där jag idag är obegränsad. Digital-tv, mobilt bredband… nej tack!

Och det här med att jag enligt Amazon får köpa mina pappersböcker var som helst ifrån, medan Kindle-versionerna endast går att köpa från .com – för att få handla från .co.uk måste jag vara UK resident. Hallå?! Det har alltså inte blivit ett dugg bättre sedan förra gången jag ville köpa digitala böcker och de är fortfarande dyra. Jag förstår verkligen inte hur det kan vara i vissa fall till och med dyrare att köpa en digital produkt än en fysisk. Enligt min mening borde en digital produkt kunna vara mycket billigare eftersom exemplarframställningen såväl som distributionen är i det närmaste kostnadsfria. Vad är det för fel på den här branschen? Rättigheter?

Följande böcker har jag nu köpt:

  • The HDR Book: Unlocking the Pros’ Hottest Post-Processing Techniques: Unlocking the Secrets of High Dynamic Range Photography – Rafael Concepcion
  • Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship (Robert C. Martin) – Robert C. Martin
  • Domain Specific Languages (Addison-Wesley Signature) – Martin Fowler, Rebecca Parsons
  • Growing Object-Oriented Software, Guided by Tests (Beck Signature) – Steve Freeman, Nat Pryce

Dispatch Estimate: 26 Nov 2011 – 1 Dec 2011. Jag beställde alltså än en gång i pappersformat. Det borde ha varit enklare och billigare att köpa i elektronisk form.

Kommentarer till: "Digital bokhandel är ett skämt" (2)

  1. @Drama Online: Undrar om vi inte är många fler som brottas också. Jag såg förresten något på Twitter om någon som ville starta ett annorlunda e-bokförlag. Det kan nog behövas en del nytänkande i den branschen… också.

Kommentera

Etikettmoln

