Man lever så länge man lär

Blev bland annat berömd

Idag har varit en på något sätt bra dag, trots en intensiv dag med krav på fokus och både möten och dokumentläsning i princip morgon till kväll samt en väldigt kort paus för lunch någonstans på mitten. Och alltså är jag trött i huvudet. Jag har inte haft tid att vara produktiv, men däremot konstruktiv. Jag fick (uttalat och konkret, dock via en annan person) spontana och mycket positiva lovord från en person vars ord väger rätt tungt i de här sammanhangen. Oväntat glädjeämne, minst sagt.

I morse kom jag ned till frukosten och fann en handfull kollegor i hotellrestaurangen. De flesta var redan klara, men jag kunde göra sällskap med de sista i gänget och tack vare den extra pressen i form av en förbeställd taxi kom jag till kontoret en halvtimme tidigare än planerat. Det vill säga med marginal till dagens första möte.

På hemvägen (i helt vettig tid, för en gångs skull) promenerade jag med en annan av kollegorna längs ån. Där var det fint, om än tämligen kolsvart, och vägen hem är tydligen 300 m längre än om man följer bilvägen. Jag saknade min systemkamera och f/1.4-gluggen… tror att det hade blivit fina bilder med den. Det var så blankt och fint vatten och ståtliga villor som speglade sig i det från andra sidan ån.

För att se på veckan som helhet jobbade jag måndag och tisdag i Stockholm, så det var först igår kväll jag reste hit. I morgon eftermiddag åker jag hem igen, för att i vanlig ordning tillbringa fredagen på kontoret ute i Kista. Inte det i skogen, alltså – det ligger alltför avlägset för att vara värt besväret och dessutom känns det knappt som om jag känner någon som jobbar där. Fast när jag väl är på plats ser jag ju alltid en massa bekanta ansikten, så det är nog bara något jag fått för mig.

Störande moment i nuet är att ljudversionen av boken jag läser (Changes, av Jim Butcher) inte verkar vara uppdelad på samma sätt som de tidigare, utan innehåller flera kapitel per del. Den förra boken hade ungefär tre delar per kapitel vilket gjorde det lätt att hoppa till rätt ställe när jag växlat med att läsa i pappersversionen ett tag. Som det är nu får jag hoppa till början av en del och sedan försöka spola mig fram till rätt ställe – det är så knöligt att min budgeterade boktid ibland tar slut innan jag hittat rätt. Antar att det enklaste sättet att hantera det är att skippa pappersboken helt och bara lyssna. Att ljudkvalitén är lite sisådär kan jag i alla fall leva med.

I söndags blev det inte så mycket fotograferande. Eller, rättare sagt, det blev inte särskilt många bra bilder. Och framförallt var vädermakterna inte på min sida för himlen var tråkigt jämngrå och inte kul att plåta. Jag fick nöja mig med ett foto där himlen bara… figurerade. Med lagom generös tolkning av veckans uppgift fick det duga. Beskåda Farsta Centrum, i retroversion (m.h.a en preset i Lightroom):

Farsta Centrum

Och givetvis prickade jag av Espresso House – det var ju faktiskt därför vi åkte just till Farsta. Kaffebaren ligger strax utanför bildens högra kant och jag insåg att jag fikat där förut, men tror dock inte att det var en Espresso House på den tiden.

Kommentarer till: "Blev bland annat berömd" (2)

  1. Grymt perfekta färger. De äkta Farstafärgerna känns det som.

    • @Johnny: Tack! Jag tar det som en komplimang, även om jag inte kan ta åt mig mycket av äran. Där i Farsta C finns det ju en hel vägg med bilder och berättelser om Farsta C och dess historia. Så här i efterhand känner jag att jag borde ha tagit mig tid att läsa alltihopa. Jag visste faktiskt inte att det bara är Vällingbys centrum som är äldre. Och så gillade jag fasaderna – dels de tre som syns på bilden och dels de som är närmare tunnelbanan, utanför bildens högra sida. Nästa gång kanske jag ska inspektera butikerna också…

Kommentera

Etikettmoln

