Man lever så länge man lär

Jag tänkte bara berätta att jag efter en ganska ordentlig sovmorgon såväl som en eftermiddagslur till slut kom iväg och tränade – mindre än en timme innan gymmet stängde. Personligen tycker jag att det är alldeles för tidigt för dem att stänga 18:00 en lördag när man på vardagkvällar har öppet till 22. Sedan tycker jag väl också att det vore trevligt om gymmet öppnade tidigare än 10. Jag skulle gärna ramla direkt ur sängen ned på gymmet, om jag händelsevis vaknade vid sextiden i morgon bitti.

Morgondagen ska främst få bli en fotodag, tänker jag mig. ”Make a photograph today that features the sky”, står det som instruktion för veckans fotouppgift, så man får väl hoppas att himlen visar sig lite mer än bara som ett ljusgrått ingenting. Fast ett ljusgrått ingenting gör sig å andra sidan väldigt bra som bakgrund till mer färgstarka motiv så det finns inget som säger att det inte kan bli något bra ändå.

Efter den här veckan har vi bestämt oss för att göra ett litet uppehåll och därefter hitta andra vägar för att hålla fotomusklerna igång. Ett foto i veckan känns som en lagom ambitionsnivå, så det handlar väl mest om att hitta nya fotoämnen då Daily Shoot, som vi hittills använt för att hitta uppgifter, har lagt ned verksamheten – vilket innebär att vår ämnesbank riskerar att plötsligt försvinna. Synd att de lägger ned, tycker jag, men jag har en viss förståelse. En möjlighet vi diskuterat är att helt enkelt delta i Fotosöndag i stället för att köra eget. Vi får se vad det blir!

Här är förresten förra veckans bild, som jag faktiskt blev riktigt förtjust i:

Chocolate biscotti

Ovanstående var inte tänkt som ett bidrag i fotoprojektet utan togs helt spontant medan vi väntade på att vårt kaffe skulle bli klart, på Espresso House i Sollentuna. Det var inte förrän på söndagkvällen när jag gick igenom veckans bildskörd, på jakt efter ett foto som kunde passa veckans tema, som jag fastnade för den här bilden och sedermera insåg att den mycket väl uppfyllde kriterierna. Bilden skiljer sig så pass mycket från de andra kandidaterna att jag bara inte kunde välja bort den.

Uppgiften löd ”Shoot wide open today. Make a creative photo that uses a shallow depth of field to good effect.” så när vi på söndagen kom hem efter en massa andra aktiviteter och jag fortfarande inte riktigt hade någon bild tog vi en fotopromenad runt i närområdet. Jag ställde in kameran på bländarprioritet och bländarvärde f/1.4 (underbart!) samt fokuserade spaningen på motiv där det korta skärpedjupet skulle kunna komma till sin rätt. För mig är nog det här den roligaste uppgiften hittills och jag tror att jag oftare ska ålägga mig någon liknande restriktion. Inte minst för att det låter mig tänka på ett annat sätt än det mer dokumentära foto jag oftast ägnar mig åt. Fast mitt fotograferande blir alltmer abstrakt, det blir det. Utveckling? Kanske.

Kommentera

Etikettmoln

