Man lever så länge man lär

Drar upp näven ur fickan

I stället för att gå omkring och gnöla och muttra med en hårt knuten näve nedkörd i byxfickan är det smart att felanmäla sådant som inte fungerar. Det har jag nu gjort. Mitt klagomål handlar om betalningen av tågbiljetter som inte fungerar det minsta tillfredsställande. Vid fyra tillfällen de senaste veckorna har jag bokat via internet och det var endast den första gången jag lyckades få betala med firmakortet. En av gångerna fungerade det inte heller med mitt privata betalkort, varför jag fick göra en direktbetalning via banken. Att sådant här inte fungerar ställer till diverse problem för mig, så det är inget jag kan bara ignorera och traska runt. Därav felanmälan.

Men en felanmälan är inte lätt att göra. Vår kära statliga järnvägsreseleverantör tillhandahåller en mängd olika formulär på sin webbplats och inget av dem verkar riktigt passa för mitt ärende. Man har uppenbarligen fokuserat på de allra vanligaste frågor och ärenden som kunderna har eller förväntas ha, så alla formulär utgår från att jag vill handla eller prata om något annnat som inte ens är nästan rätt. Eller så vill man helt enkelt inte att folk ska komma med något som går utanför ramarna, för det är ju också sådant som är jobbigt att ta emot och ta sig an. För vissa.

Till slut hittade jag i alla fall ett formulär som var till för att lämna feedback, vilket kändes tillräckligt nära det jag egentligen ville. Jag ville göra en felanmälan på teknisk funktion och få ett ärendenummer som jag sedan själv kan följa via något ticket-system! För annars tror jag ju att min felanmälan helt sonika ignoreras. Jag är cynisk – har stött på alldeles för många serviceovilliga instanser genom åren.

Ok, visst, det finns mycket annat på webbplatsen som jag har synpunkter på vad gäller sådant som för mig känns som användarovänlighet, men de problemen kan jag leva med. Don’t get me started vad det gäller webbformulär. Det är ytterst sällan jag stöter på ett ändamålsenligt formulär som fungerar bra. Ska det vara så svårt?

Kommentarer till: "Drar upp näven ur fickan" (1)

  1. […] lyckats betala tågbiljetterna med firmakortet och har heller inte fått någon respons på min felanmälan beträffande det […]

Kommentera

Etikettmoln

