Man lever så länge man lär

Friktionsfri färd

Idag var det inga problem att resa – tåget avgick och ankom precis som det skulle.

Den här gången valde jag sms-biljett eftersom jag hört av en kollega att det fungerar med reseräkningarna bara man ser till att få ett kvitto via mail, så vi får väl hoppas att det går bättre nu än i början av maj när jag reste hit den allra första gången.

På tåget träffade jag en kollega och vi delade taxi ut till kontoret, men eftersom hon hade förbokat fick jag ändå betala enligt taxameter. Fast jag tror jag fick fast pris. Det blir ganska konstigt med tanke på att bilen bör ha varit förbetald, men det hade ju varit idiotiskt att åka i en helt separat bil. Nåja, föraren blev säkert nöjd…

Noterar främst för eget bruk: den här gången gick det inte att betala tågbiljetterna med firmakortet, men däremot med mitt privata – förra gången fick jag ju göra en direktbetalning via nätbanken. När det strular så här måste jag hålla noga reda på vad jag betalar på vilket sätt, för annars riskerar jag att vänta på firmakortsposter som aldrig kommer och därmed ligga ute med en massa pengar helt i onödan.

Det har regnat från morgon till kväll idag så det var inte läge för någon promenad in till stan efter jobbet (fast jag är inte helt säker på att jag hade gått ändå, med tanke på packningen). I stället delade jag taxi med ett par danska kollegor som bor på mitt hotell och lämnade kontoret samtidigt som jag. Jag tackade nej till att hänga med ut och äta middag, för att i stället beställa upp mat från hotellrestaurangen, men ska nog försöka vara lite sällskaplig framöver. Kanske kan det göra tillvaron här roligare samt vara till nytta i själva arbetet då dessa är mottagare av det jag ska producera.

Det verkar funka att använda samma trådlösa uppkopplingskod på både datorn och telefonen. Med iPad:en har jag inte provat, men tycker att det borde funka lika bra.

En sak är säker: ikväll blir ingen uppesittarkväll.

Kommentera

Etikettmoln

