Man lever så länge man lär

Försenad första gången

Inte trodde väl jag att jag skulle få prova på sådana problem i tågtrafiken som man läser om med jämma mellanrum i såväl sociala medier som i tidningarna, men se det fick jag. Och det redan första gången jag reste i och till mitt nya uppdrag.

Igår, vid åttatiden på morgonen, satte jag mig på tåget från Stockholm mot Örebro. Vi hann så långt som till Bålsta innan man kl 8:40 meddelade att tåget skulle stanna och vänta p.g.a en rasande brand i eller på spåret någonstans i Enköpingstrakten.

Tiden gick och gick och vi fick veta att man inget visste och så småningom att ersättningsbussar var beställda, men att man ännu inte visste när de skulle gå.

2011-10-12 09.55.44.jpg

Vid 9:40 meddelades att bussarna mot Västerås och Enköping skulle åka från busstationen kl. 10:15 och det gick bra att sitta kvar på tåget för att slippa stå ute och frysa. Jag gick dock iväg ganska snart och hittade en flock medpassagerare som irrade fram och tillbaka på busstationen. En buss som precis släppt av en massa folk ville först inte kännas vid någon körning till Västerås, men fick sedan tydligen andra besked och lät oss stiga på. Bussen var nästan full när den rullade iväg, 5-10 minuter före tidigare meddelad avgångstid. Jag tror att det stod ytterligare en buss bakom oss, så att ingen behövde bli akterseglad p.g.a klockslaget.

Cirka 10:50 anländer vi till Västerås, släpps av bussen vid stationshuset och blir vederbörligen hänvisade lite kors och tvärs av en utsänd personal i gul väst innan det till slut bestäms att bussen som står inne ska ta oss till Örebro. När bussen kl 11:15 lämnar stationen är jag inte helt säker på att det faktiskt är rätt buss, på väg till rätt ställe, men frågar Google Maps när vi väl kommit ut på stora vägen och jodå, vi är på väg västerut längs E18 från Västerås, så det måste vara rätt.

Sedan stannar bussen vid stationerna Köping (vid 11:45), Arboga, Örebro S och slutligen Örebro C ca 13:20. Ordinarie ankomsttid är 9:56. Det funkade på det hela rätt bra, även om vi fick motstridiga besked i Västerås och jag gott tycker att man kunde ha informerat mer redan på tåget. Någon form av aning om vad som skulle hända tänker jag mig att tågpersonalen borde ha och man borde inte förutsätta att passagerna har någon som helst koll på rutiner och praxis vid problem.

2011-10-13 15.31.16.jpg

Främst har mitt arbete hittills gått ut på att få ordning på det praktiska. Normal inloggning hade jag som tur var sedan föregående uppdrag, men behövde även passerkort, access till projektets dokumentsystem samt lösenord för att ansluta till det trådlösa nätet. Och en alldeles egen PC. En virtuell sådan. Mycket bra lösning eftersom den varken tar plats eller är tung att släpa och funkar precis lika bra vare sig jag befinner mig i Stockholm, Örebro eller på annan plats med internetaccess. Det som saknas är kroppslig tillgång efter kl 19 samt möjlighet att tidrapportera.

Hemresan i afton gick utan problem. Och månen, den var stor och rund.

Kommentarer till: "Försenad första gången" (1)

  1. […] har jag fått beslut om ersättning för förseningen, då jag fick åka buss från Bålsta min första dag på det nya uppdraget. Eller rättare sagt, […]

Kommentera

Etikettmoln

