Man lever så länge man lär

Det var alldeles för länge sedan jag bloggade och Johnny har helt rätt i att jag bloggar för sällan. Jag har själv gjort just den observationen. För ett par dagar sedan kollade jag datumen på mina senaste inlägg och konstaterade att jag inte skriver mer än något enstaka inlägg per månad. Det är inte att blogga! Under många år skrev jag så gott som varje dag. Jag tror att det var bra en Bra Sak™.

Men det var annorlunda då. Allt var annorlunda då.

Nätet hade inte fått så stor genomslagskraft bland vanliga dödliga och jag var väldigt anonym, i alla fall till att börja med. Så småningom började jag skriva på slutna forum och blev allt mindre anonym. Idag är jag mest anonym på ytan.

Det är många ur mitt civila liv, för att inte tala om yrkesliv, som känner till den här bloggen, vilket gör det mycket svårare att vara personlig på det sätt jag en gång var. Knepigt. Så därför kan man nog med visst fog säga att jag periodvis gömmer mig bakom mina bilder. I den mån jag tycker att fotona duger att visa upp skriver jag små, korta kommentarer till dem och inte så mycket mer.

Men på den fronten ligger jag efter. Jag har foton jag både vill och tänker dela med mig av, men som ligger och väntar sedan månader tillbaka. Många av dem är klara för publicering, men jag vill ju inte bara lägga ut dem utan också skriva lite om dem. De har blivit ett sådant där dåligt samvete – en hög som bara växer och växer vartefter jag tar fler bilder. Jag inser att jag snart blir tvungen att bara lämna dem bakom mig eftersom de de facto hindrar mig från att gå vidare.

Något annat jag skriver om emellanåt är böcker. Inte så mycket om tankar och känslor och upplevelser om, kring och av dem, utan främst dokumentation så att jag långt senare ska kunna gå tillbaka och se när jag köpte/läste den-eller-den boken. Varför nu det spelar någon roll egentligen. Men det gör det, för mig.

Det blir inte alltid blogginlägg om böckerna, ibland räcker det att uppdatera författarsidan. Ni förstår, jag plöjer ju oftast hela serier av en författare och då känns det fint att pricka av böckerna vartefter jag köper/läser dem.

Just nu läser jag den sista i högen av J.R. Wards böcker om The Black Dagger Brotherhood, d.v.s den senaste som finns i pocketversion. Lover Mine. Det är kul att se att serien har de element jag efterlyste efter att ha läst den första boken och jag är nyfiken på hur det går för Blay och Qhuinn. Jag har bara en tredjedel kvar och det var inte förrän nu när jag skrev det som jag insåg att det är dags att köpa nytt. Det som finns hemma är sådant jag inte har lust att läsa.

Vad läser jag sedan? Det kanske kan bli Harry Dresden (av Jim Butcher).

I lördags, när vi hade Mackan på besök, märkte jag att jag levde upp ordentligt först när samtalet kom in på litteratur. Det var då jag kom igång. Lite som när fredskallan fått vatten och bladen vaknar till liv igen. Böcker är mitt vatten. Ja, jag är alltså inte på något sätt litterärt bildad och läser inte heller ”fina” böcker, men banne mig… det jag läser är viktigt för mig. Och jag är inte ensam om att läsa sådant som jag läser heller, vilket gör att böcker har visat sig vara ett riktigt bra samtalsämne i mötena med många av dem jag träffar. De/det gör mig glad.

Och bara för det så lade jag precis en beställning på 18 pocketböcker. 9 Harry Dresden, 2 Cat & Bones samt 7 Anita Blake. Det räcker nog för semestern.

Blogginlägg utan bilder ser tomma och tråkiga ut. När jag skrev det här inlägget tittade jag förgäves bland mina publicerade foton, så det blev inte publicerat då. Idag har jag fortfarande inga bilder som känns passande. Möjligen att jag skulle kunna skapa någon? En bild på Mackans första bok, som han var vänlig nog att överlämna ett exemplar av. Det skulle kanske kunna funka. Vi får väl prova.

Ur mörkret, en novellsamling av Mackan Andersson

Japp, det funkade! Då så, då blir det publicering. Äntligen.

Kommentarer till: "Blandat bloggande, bilder och böcker" (5)

  1. Sådärja, det var väl inte så svårt. :D

Kommentera

Etikettmoln

