Man lever så länge man lär

Där och då vandrade vi, jag och ett par nära kära, med kamera och glatt humör. Det hela inleddes med #finkaffe på Espresso House och avslutades med middag på Magnus Ladulås. Jag spontanhandlade trevliga kläder längs vägen.

Bilden nedan visar Brända Tomten och är tagen från Köpmangatan. De ljusa fläckarna bland trädkvistarna är utsprickande löv så det låg sannerligen vår i luften.

Brända Tomten, Gamla Stan, Stockholm

Nästa bild föreställer gränden på andra sidan gatan, d.v.s åt motsatt håll från Brända Tomten. Utan människorna i bilden hade den inte varit värd att publicera. Det står alltmer klart för mig att människor är viktiga för att ge fotografierna liv.

Gamla Stan, Stockholm

Här är en titt ut på Stora Hoparegränd genom portalen och från Österlånggatan. Inga människor, men inramade motiv blir ändå nästan alltid lite spännande.

Stora Hoparegränd, Gamla Stan, Stockholm

Ytterligare en gränd, denna gång Pelikansgränd, sedd från Österlånggatan. Jag gillar hur ljuset varierar i de här smala gränderna. Nära och i markplanet råder dunkel, men längre bort och högre upp flödar det livgivande solskenet.

Pelikansgränd, Gamla Stan, Stockholm

Följande gränd ses också från Österlånggatan och bjuder på ljus och skuggor likt de flesta andra gränder jag plåtade. Och så de där sköna färgerna förstås.

IMG_3021.jpg

Som synes var det främst ljuset och färgerna som fascinerade mig denna dag.

Dessa och ytterligare några bilder från detta tillfälle finns på Flickr.

Kommentarer till: "I Gamla Stan en lördag i april" (2)

  1. Grymt fina bilder!!

  2. @Sebastian: Åh, så roligt att höra – tack! :) Jag kan sannerligen förstå turisters uppskattning – Gamla Stan är allt rätt speciellt. Och fint.

Kommentera

Etikettmoln

