Man lever så länge man lär

Ytterligare lite söndag

Och söndagen tog ju inte slut bara för att vi suttit och tittat på folk heller, men vi börjar väl med en liten bild från blomsteraffärens utbjudande av varor. Tulpaner. Och en liten detalj från huset vid Tegelbacken som kallas Centralpalatset.

Rosa och lila tulpanerDetalj från Centralpalatset

När lchfkaffet var urdrucket fortsatte vi ut i spenaten, som givetvis i Stockholms city består främst av sten. Jag tog ett par bilder längs Vasagatan, med kamerans inställningar fortfarande anpassade efter den tidigare halvdunkla inomhusmiljön. Resultat blev … utbränt. Men när jag såg bilderna i datorn sedan tyckte jag nog ändå att de blev lite coola. Stiliserade på något sätt.

Busslinje 65, mot Skeppsholmen

Jag kunde inte låta bli att fotografera vad som mycket väl skulle kunna vara Stockholms fulaste byggnad. Låt mig presentera: Stockholm Waterfront.

Stockholm Waterfront

Så småningom infann vi oss uppe på Katarinavägen, där många stannar för att titta på utsikten – både med och utan kamera. En del av fotograferna är så fokuserade (no pun intended) på utsikten att man blir lite full i skratt.

Vid ett tillfälle skapade vi avstånd mellan oss för att kunna ta porträttbilder med teleobjektiv och vips stod där en fotograf mellan oss och blockerade kameravyn. Han stod dock inte länge utan tog sina bilder och vandrade sedan vidare.

Värre ändå är det ytterligare lite högre upp på ön, på Fjällgatan, där turisterna kommer i strida strömmar i buss efter buss efter buss. Det är rätt roligt att låta dem vimla omkring en och trutarna ställer så gärna upp och poserar för alla.

Vi nöjde oss den här gången med Katarinavägen och däruppifrån tog jag ett par bilder mot Gamla Stan och mot Djurgården med Gröna Lund i fokus.

Gamla Stan, Stockholm

Gröna Lund, Djurgården, Stockholm

Middag avnjöts, och då menar jag att vi verkligen njöt av den goda maten, på Jimmys Steakhouse. Hade webbplatsen fungerat hade jag länkat till den.

Och där någonstans tycker jag att kvällen kan få ta sitt slut.

Kommentera

Etikettmoln

