Man lever så länge man lär

I torsdags var vi på Rigoletto, på ett seminarium anordnat av Adobe, där Julieanne Kost visade och berättade om nyheter i Lightroom såväl som Photoshop. Det var KGK som tipsat och också henne vi gick dit med.

Medan vi väntade på KGK dök det upp en gammal kompis som jag inte träffat sedan jag övertog grannens kylskåp. Han skulle bevista samma evenemang som vi och gjorde oss därför sällskap in i lokalen, där vi även hittade KGK.

Jag hade rätt roligt åt att den här kompisen nickade till med jämna mellanrum, men när Julianne lämnade Lightroom och övergick till att prata om Photoshop fick jag en helt annan förståelse och fann mig själv vilandes ögonen emellanåt. Tidig uppstigning och nedsläckt biografsalong är en sövande kombination.

De delar som rörde Lightroom var intressanta och Julianne berättade både om saker jag visste och saker jag inte hade en aning om, så det blev en ganska bra blandning. Mindre bra var att det bjöds på kaffe och te, men inga kalla drycker.

Planen var att efter seminariet gå på fotopromenad tillsammans, vilket kändes allt annat än lockande på morgonen som bjöd på ett rätt ordentligt regnande. Detta upphörde dock helt och hållet medan vi satt i biosalongen.

iPod nano 16BG Graphite Galways, som precis slagit upp dörrarna för dagen, fick tillhandahålla lunch. Därefter köpte jag min iPod och efter att vi även druckit lchf-kaffe var det dags för ännu mer seriös fotografering. Eftersom ingen av oss åkt spårvagnen tidigare hoppade vi på den och följde med ungefär så långt ut på Djurgården man kan komma. Därefter fotovandrade vi i den hårda blåsten tillbaka mot stan.

Rejäla stormbyar kom det – jag höll vid ett tillfälle nästan på att blåsa ned från den stenbänk jag klättrat upp på för att få till en bättre bildvinkel. Otäckt.

Flera olika sorters vårblommor lockade åtminstone de kvinnligare delarna av sällskapet och vi såg säkert lite roliga ut, där vi stod dubbelvikta över de små plantorna. Jag blev avis på KGK vars kamera har en display som går att vinkla så att man ser den uppifrån. Själv fick jag skjuta lite mer på måfå.

IMG_2769.jpg

Det där med att plåta vårblommor, och då särskilt krokusar, ute på Djurgården kommer jag nog alltid att förknippa med Essa som också är så där lagom knäpp. Lägga sig på magen för att åstadkomma bra fotografier – men självklart! Det handlar om att leva livet som det ska levas, helt enkelt. Knäppt är roligt.

Mer än en gång har jag tänkt att jag borde skaffa oömma överdragskläder.

Strax före bron stötte vi ihop med JRL och efter en stunds pratande gjorde vi sällskap på spårvagnsbussen tillbaka in till Sergels torg. Vi hann inte mer än stiga av bussen innan han stod på knä bakom kameran på stativet, som tydligen var en uppskattad gåva från gemensamma vänner. Fem minuter senare låg han på marken, på Sergelgatan, och filmade lite folkliv där också. Jag önskar att sådant var lika enkelt och självklart för mig som det ser ut att vara för honom. Och ja, jag vet mycket väl att det ”bara” handlar om att göra. Inte tänka.

Resten av oss gick vidare till NK för att beskåda, och försöka fotografera, deras läckra skyltning. Stora glasrutor bjuder på intressanta fotografiska utmaningar. Och naturligtvis även möjligheter, om man bara lyckas se förbi hindren. Den enda av bilderna därifrån som blev något är en bild på mina två kompanjoner (vilket förklarar varför jag inte publicerar den) där man ser dem både framifrån och reflekterade i skyltfönstret samtidigt – spegelbilden är så klar och bilden så symmetrisk att man nästan undrar vilken halva som är verkligheten.

Min personliga favorit av det fåtal bilder jag valt att publicera från den här dagen föreställer en björk. Eller snarare en björkstam. Nedre delen av den. Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag gillar den, men gillar den gör jag. Vad tycker du?

IMG_2721.jpg

Mina offentliggjorda foton från dagen (7 av 270 plus två föreställande Jonathan – det här var verkligen ingen bra fotodag för mig) finns att beskåda på Flickr.

När vi nu pratar foto har jag noterat att jag, efter att ha läst Lightroom-boken och tittat på Lightroom Killer Tips-videos, faktiskt lärt mig en del nya tricks, vilket kanske inte syns så mycket för omvärlden men märks desto mer då jag sitter och fipplar med fotona i Lightroom – det händer att jag fastnar i redigeringsläge. Men vartefter jag provar mig fram blir jag allt mer kompis med allt fler funktioner och tror helt klart att mina bilder vinner på det i längden, även om det händer att jag drar reglagen alltför långt åt något håll. Men det där tror jag handlar om att skaffa sig erfarenhet och det kommer nog att svänga in sig rätt så småningom.

Det jag ska tänka särskilt på framöver är att inte slarva med kameraarbetet.

Kommentarer till: "Foto från morgon till kväll" (11)

  1. snowflake sa:

    Björken är så dramatisk i sin stillhet. Den har levat.
    Mycket fin.

  2. […] tog jag en annan vår, under en promenad med Mia, och ja, jag minns också fuktfläckarna på […]

  3. Jag fick leta i mapparna från våren 2006 för att hitta mina krokusbilder. Shit, så åren går!? Det var ju inte alls länge sedan?

  4. @snowflake: Ja, björkar är vackra och, inte minst, kontrastrika. I just den här bilden gillar jag också isen som anas där i bakgrunden. Men alltså… björken må ha levat, men den är inte död än! Det vore roligt att gå tillbaka och titta till den när löven kommit. Fotoprojekt i miniform. :)

  5. @mcsarcne: Ja, det är alldeles förskräckligt. Och vad ska regeringen göra åt det nu då – någon måste ju ta ansvar! ;)

    Vet du, jag letade efter blogginlägg om det här på dina bloggar, men hittade ingenting. Och det var ju innan jag själv började blogga så här offentligt, så även om jag hade skrivit något om det så var det nog inte länkbart.

    Och så letar vi i gömmorna…

    Johodå! Mitt inlägg om det hette ”Fokus på krokus”, och skrevs den 16/4 2006. På Lunarstorm. :)

  6. Eftersom jag älskar att fota blommor var ett av mina krav på en ny kamera vikbar LCD-skärm. Det är såååå smidigt! Jag menar, varför böka med överdragskläder när man enkelt kan sitta på huk? ;-)

  7. Jag tror att jag gillar den bilden mest för att det normalt sett är trädets yta som är slät, och vattnets som det går kårar över. Det blir liksom en motsatsbild.

  8. @Petra: Att sitta på huk och fotografera är inte nödvändigtvis heller så enkelt, enligt min mening, men vik- eller vridbar display skulle jag absolut inte tacka nej till. :)

    Har det blivit några paddelankor i år, förresten?

    • Inte en enda. Men å andra sidan har vi flyttat från stan (och Strömmen). Här ute är det ont om änder tyvärr. Man ser mest skator och gråsparvar.

      Å andra sidan har jag en egen trädgård att fota magnolia, äppelblom och annat i nu när våren kommer. :-)

  9. @illika: Men vilket intressant sätt att se det – det är inget jag alls har reflekterat över. Ja, inte mer än att jag tyckte det var bra att isen syntes för att ha en sorts mått på våren.

    Nu när jag tittar på bilden får jag känslan av en tavla. Målad.

  10. @Petra: Åh, grattis! En egen trädgård kan nog, till en del åtminstone, kompensera för brist på paddelankor. Å andra sidan finns ju Strömmen kvar och går att besöka om längtan (efter våfflor) blir för stor. :)

Kommentera

Etikettmoln

