Man lever så länge man lär

Som alla säkert minns beställde jag en iPad från Apple, via deras nätbutik. Det börjar kännas som en dålig idé.

Beräknat leveransdatum hoppade lite hit och dit, men det senaste budet var 19 februari, d.v.s i lördags.

I fredags stod det på spårningssidan att jag skulle kontakta budfirman, som alltså skulle leverera paketet till mig, så det gjorde jag. Fånigt nog ville man ha en adress – okej, varför fylla i en adress när man lägger beställningen då? Eller rättare sagt, kunde man inte utgå från att den leveransadress jag angivit var den de skulle använda? Hur som helst kom vi fram till att de skulle leverera paketet till min arbetsplats i stället för till hemadressen. För ser ni, de levererar bara under kontorstid och då är jag normalt sett på kontoret. Så det var väl i och för sig bra att de frågade, även om jag gott kunde ha jobbat hemma den dag de skulle leverera.

Sedan stördes jag av att det verkar närmast obligatoriskt att sitta hos ett företag och vara nåbar via en reception. Jag försökte förklara att det räcker med gatuadressen och mitt telefonnummer, men vet inte om budskapet gick fram så nu var jag rätt säker på att de kommer att försöka gå via receptionen som givetvis inte har en susning om att jag finns här – utomstående och ambulerande konsult som jag är. Av någon anledning är jag helt och fullständigt övertygad om att jag inte kommer att få någon iPad idag, alldeles oavsett att det är överenskommet så.

Vid halv två-tiden idag kom det ett mail, som jag läste ungefär en timme senare. Rubriken var ”Leveransförsök misslyckades”, vilket fick mig att se rött då det ju bekräftade alla mina farhågor och förutfattade meningar.

Bästa NNN!

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Din beställning är klar för leverans, men vi måste få en bekräftelse på att adressen eller eventuell portkod stämmer. Kontakta XXX på ### ### #### och ha ditt 10-siffriga kundreferensnummer XXXXXXXXXX för att bekräfta leveransadressen.

Om XXX inte hör något från dig inom de närmaste 5 arbetsdagarna gör vi som vi tror är bäst och avbryter beställningen.

Tack på förhand för din hjälp.

Om du redan har kontaktat XXX eller tagit emot din beställning ber vi dig att bortse från det här meddelandet.

Med vänlig hälsning
Vi som arbetar på Apple Store

Jag svor och kastade mig på telefonen och fick veta att deras datorsystem var nere så de kunde tyvärr inte alls hjälpa mig och bad mig sålunda återkomma. Någon annan dag, förstås. Det fanns dock fortfarande en chans att paketet skulle levereras idag, så det var bara att hålla tummarna för att det ändå skulle funka som det var sagt.

Så jag höll tummarna. Hårt höll jag dem.

Och tumhållningen hjälpte inte… klockan har passerat fem och vare sig paket eller telefonsamtal har jag fått.

Nä, nu! På spårningssidan står att paketet levererats. Idag. Signerat med ett mansnamn. Vad i helvete händer!?

Kommentarer till: "Det här med logistik är svårt" (9)

  1. Låter som UPS… Om det är snö på gatan så misslyckas de med leveransen, och är det sedan en portkod så kan du ge dig på att det är helt kört. Inte har de mobiler i bilarna heller, så de kan inte ringa upp dig.

  2. Verkar ju som att 2:an släpps närsomhelst. Kanske ska låta köpet gå tillbaks i vilket fall som helst? :)

    /s

  3. @Nikke: Vad trist att du har sådana erfarenheter! Det är i och för sig ungefär vad jag hade hört om budfirmor i allmänhet – vilket är anledningen till att jag förväntar mig det värsta. Det där med telefon verkar i alla fall stämma på även den här budfirman. De kanske är släkt. ;)

  4. @Sebastian: Nejje! Då skulle jag ju få vänta ännu längre. Dessutom tror jag att gravyren möjligen, kanske, eventuellt, skulle kunna göra min iPad svår att sälja till någon annan. :)

  5. Hmm läskigt att det står att nån tagit emot den.
    Jag har bra erfarenheter av alla utom Bring, för dom tog det 4 veckor att få ett paket hem till mig, de vägrade dessutom ringa och tala om när de var på väg för det ingick inte i deras uppdrag.
    När jag beställde min MBP från Apple så beställde jag den på tisdag och fick den på torsdag samma vecka, konstigt att det ska ta sån tid med en iPad.

  6. @Laiza: Just ja… borde kanske uppdatera bloggen också så att folk slipper undra. :)

    Allt väl – iPad:en är i min ägo, men jag har inte öppnat kartogen ännu. Jobbar ju.

    Vad gäller budfirmor tycks det vara många som har skräckhistorier och finnas likheter i hur f fruktansvärt opraktiska rutiner man har. Himla trist att det ska behöva vara på det sättet! Vad gäller iPad:en så verkade det som att man först kallade in (och inväntade) prylar från olika håll och sedan skickade alltihopa – men fortfarande i tre olika paket, lustigt nog. Och givetvis inte från något lager här i närheten utan någonstans i Europa.

  7. Skönt att höra att du fått den.
    Men jag fattar bara inte hur du kan låta bli att öppna paketen om du är hemma?????!!!!
    Tålamod är bara brist på engagemang :)
    Men det är ju lätt till att man blir fast i annat än jobbet förstås…..

  8. @Laiza: Fast jag är ju inte hemma – det är det som är grejen. :) Funderar dock på att göra en kortare dag än vanligt och just åka hem och packa upp min iPad. Min, min min! :D

  9. […] Det här med logistik är svårt […]

Kommentera

Etikettmoln

