Man lever så länge man lär

Kollegan, GP, undrade om jag inte skulle köpa en Kindle att läsa böcker på. Den tanken hade jag inte ens tänkt eftersom jag hela tiden suktat efter ett mer mångsidigt device, en iPad eller Galaxy Tab. Jag måste erkänna att jag inte visste mycket om Kindle, förutom att det är en Amazon-produkt och att man tydligen säljer en hel del böcker för plattformen.

Alltså surfade jag runt lite för att skaffa mig en uppfattning om vad en Kindle är, kan och kostar och upptäckte då att Kindle inte nödvändigtvis behöver vara en fysisk sak som kostar pengar, utan även finns i kostnadsfria mjuka versioner. Det vill säga som programvara. Kindle finns för både Mac och Android, vilket av naturliga skäl gjorde mig nyfiken och eftersom jag ändå inte tänker köpa en renodlad läsplatta innan jag vet att jag står ut med att läsa böcker på display så bestämde jag mig för att prova Kindle i mjukvaruversion. En provbok kunde jag tänka mig att köpa i rent studiesyfte.

Sålunda installerade jag både Mac- och Android-versionerna och inledde därefter jakten på min första e-bok. Det fick bli en bok som jag inte är säker på att jag skulle vilja ha i fysisk form, Dead Witch Walking. Den är första delen av Kim Harrisons Rachel Morgan / The Hollows-serie ur vilken jag häromsistens råkade köpa den nionde delen. Fånigt.

Varifrån skulle jag då köpa boken? Well, Amazon verkar väl logiskt – trots allt är väl Kindle deras produkt. Så jag surfar in på Amazon.com och letar reda på boken i Kindle-version. Det finns två varianter och jag väljer så klart den billigaste.

Jag borde egentligen inte bli förvånad när Amazon nekar mig att köpa den här boken – liknande saker har hänt förut.

Nehej, jag klickar väl på länken för att se vad de kan erbjuda oss som sitter i Europa. Givetvis kostar den lite mer:

Jag surfar in på Amazon.co.uk för att kolla läget och får ungefär samma svar som förut, bara det att jag den här gången får upp meddelandet direkt, d.v.s så snart jag gör en sökning mot Kindle Store efter min utvalda bok.

Amazon.co.uk | The Kindle Store at Amazon.co.uk is for UK customers only.  Shop titles available for Europe at the Amazon.com Kindle Store.

Men tack för att jag får känna mig så oändligt välkommen på er fina e-handelsplats. Min pengar duger alltså inte.

Här gav jag upp och tänkte, vaffan det är ju bara 65 spänn – det kostar mer att hålla på och krångla. Så jag beställde Kindle-boken från Amazon.com för $10.03, men jag lovar att detta inte gav mersmak. Jag är absolut villig att spendera rätt mycket pengar på olika sorters kultur (vilket inte minst alla regelbundna läsare av min blogg torde vara väl medvetna om), men att köpa digitala produkter från Amazon är mer irriterande än något annat. Inte minst störde det mig att jag strax efteråt upptäckte att jag minsann så gärna så kan få köpa pocketboken för $7.99. Eller £4.49. Vilket motsvarar 52 resp 47 kronor. Jämför det med Kindle-versionen jag köpte som kostar ungefär 65 kr. Vadan denna skillnad, åt fel håll?

Och så undrar man varför folk inte köper digitala produkter!?

Det enda positiva med det här köpet var väl egentligen bristen på leveranstid – där är digital shopping fantastisk. Och så att jag har fått min nyfikenhet stillad. Nu vet jag hur Kindle på Mac respektive Android funkar. På ett ungefär.

Förmodligen kommer jag inte att läsa färdigt den här boken inom överskådlig tid. Androidens display känns för liten och datorn… well, där har jag så mycket annat att göra. Och så verkar den inte så där jättespännande heller. Eller så är det läsning på display som inte riktigt passar mig. Undrar om den finns som ljudbok? Måste förstås kollas…

Jodå, CD-boken kostar 261/499 kr hos Adlibris. 252/262/501 kr hos Bokus. £15.49 (161 kr) hos Amazon.co.uk. $22.79 (148 kr) hos Amazon.com. Det finns en torrent på The Pirate Bay, Dead Witch Walking. Leveranstid ett par timmar.

Kommentarer till: "Att (nästan inte) köpa digitala böcker" (1)

  1. […] .co.uk måste jag vara UK resident. Hallå?! Det har alltså inte blivit ett dugg bättre sedan förra gången jag ville köpa digitala böcker och de är fortfarande dyra. Jag förstår verkligen inte hur det […]

Kommentera

Etikettmoln

