Man lever så länge man lär

Oemotståndliga tulpaner

I samband med senaste släktmiddagen fick vi en bukett blandade tulpaner och det dröjde förstås inte länge innan jag kände mig tvungen att attackera dem med kamera i hand. Med och utan stativ plåtade jag dem till och från under några dagar ur alla möjliga och omöjliga vinklar. Några av bilderna åkte upp på Flickr och ett mindre fåtal visar jag här.

En av tulpanerna var vit som ett spöke och svävade fritt i luften.

IMG_9696.jpg

Sade jag att jag givetvis använde mitt 100mm macro? Jag är fan kär i den gluggen. Också.

IMG_9763.jpg

Och vid några tillfällen lekte jag även med lilla reflexskärmen och någon kamerablixt.

IMG_9837.jpg

Puh! Så skönt att få det här ur systemet/den mentala kön och kunna gå vidare med andra foton.

Kommentarer till: "Oemotståndliga tulpaner" (6)

  1. Visst länkade jag http://thepioneerwoman.com/photography/ till dig? Om du scrolla rlite så finns det 4 posts med blommbilder, du hade LÄTT platsat där!

  2. @jennie: Ja, du gav mig länken via Twitter. I ärlighetens namn håller jag inte med dig. Jag är iofs oändligt begåvad när det gäller att se fel hos mig och förtjänster hos andra, men tror inte att det är det som är grejen här – jag tycker helt enkelt inte att mina bilder är i par med dem. Delvis beror det säkert på motiven… tulpaner är ändå rätt triviala små saker. Fast fina! :)

  3. Otroligt vackra bilder! Jag är helt mållös! De ser… utomjordiska ut på nåt sätt. Som planeter i ett svart universum. Wow.

  4. @Lania: Men åh, vilken fin komplimang – tack! :)

    Och jo, du har helt rätt – har inte tänkt på det alls själv, men det blir ju lite så när det är vintermörkt i rummet och man har belysning i princip bara på motiven. Vi har en radda spotlights i taket, så jag ställde tulpanvasen mitt i ljuskäglan från en sådan. :)

    Ja, och på den sista av de tre bilderna har jag använt reflexskärm för att reflektera ljuset horisontellt mot motivet. Och/eller använt blixt. Ehm. Jag minns faktiskt inte vilket. :/ Man borde verkligen skriva ned sådana saker…

  5. Det tycker jag visst det! *envis* Många av bilderna där som känns tilltalande har ju fixats till i PS, jag tycker att klår många av dem helt enkelt för att du verkligen framhäver blommorna och tar dem i vinklar som gör att man _ser_ dem, det vackraste med något så enkelt som en enkel tulipan. Den tredje bilden är färgen så indentiv på, känns väldigt exotisk!

    Håller med Lania: Som planeter i ett svart universum. Mycket bra sagt. Tänk att landa där ;)

  6. @Jennie: Jamen, det är helt okej – du får tycka som du tycker. Och jag tycker det är roligt att du tycker så också, det är inte det. Tack för att du säger det du tycker! :)

    Jo, den sista blev annorlunda – det är antagligen därför jag gillar den. Ljus är magiskt.

Kommentera

Etikettmoln

