Man lever så länge man lär

IMG_0466.jpgEtt annat av de tips jag fick vad gäller vampiiir-böcker var Night Huntress-serien av Jeaniene Frost. Första boken i serien heter ”Halfway to the grave”. Jag beställde den för provläsning och har också läst den från pärm till pärm.

Apropå pärm förresten så störde det mig att man i slutet presenterade utdrag ur fyra olika böcker, som man väl ville passa på att marknadsföra på det här viset, och en av de böckerna var precis den bok jag just läst. Boken gjorde reklam för sig själv, alltså. Det kändes… onödigt.

Annars måste jag säga att den här boken var en trevlig bekantskap. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig när det var dags att sluta ögonen eller stiga av pendeltåget. Och ändå räckte den nästan en hel vecka… förmodligen för att jag inte hade så värst mycket tid att läsa just den veckan.

Det här är alltså en bok om Catherine, som är halvvampyr och svurit att ta kål på så många vampyrer hon förmår för att hjälpa sin mamma att ge igen för det övergrepp som ett drygt tjugotal år tidigare resulterade i Cats födelse.

En av de vampyrer hon ger sig på visar sig dock vara en svårknäckt nöt. Han sätter henne på plats och erbjuder henne ett samarbete, som hon till slut går med på (som om hon egentligen hade något val) och därefter får vi följa dem på deras våldskantade väg mot ett utvalt mål.

Jag vet inte varför jag tycker så mycket bättre om den här boken än om t.ex den första Anita Blake, men så är det. Den här serien vill jag definitivt läsa vidare i. Egentligen är personligheterna bara för mycket – Cat är lång, snygg och spänstig med ett imponerande explosivt humör (för att inte tala om att hon tack vare sitt blandade blod och specialträning med vampyren som coach är urstark och stryktålig) och hennes vampyrpartner, Bones, är skitsnygg, superstark, otroligt manlig och i princip oövervinnelig rent fysiskt. Och varm, förstående och omtänksam, dessutom. Lite superhjältevarning på dem båda, alltså. Men ändå… jag gillar de två huvudpersonerna och relationsdynamiken dem emellan.

Boken gör mig glad och mer än så kan man väl egentligen inte begära?

Kommentarer till: "Night Huntress: Halfway to the grave (Jeaniene Frost)" (6)

  1. Noterar! Är den köpt i bokhandel eller på nätet?

  2. @snowflake: Den beställde jag på nätet, från Adlibris närmare bestämt. Hur så?

    Och givetvis får du gärna låna den av mig, om du vill läsa. Kan bespara dig en onödig utgift om det skulle vara så att du inte gillar den.

  3. Jag fick bara för mig att jag sett den nånstans, i sinnevärlden. Lånar gärna vid tillfälle!

  4. Jag älskar Night Huntress-serien!
    Jag har även läst Anita Blake serien (förutom Hit List).

    Jag tror att anledningen till att även jag gillar Halfway to the grave
    bättre än första Anita Blake boken är för att Cat har sina fel
    medans Anita Blake inte kan göra något fel.
    Anita Blake och Cat är båda ”kick ass”-tjejer men jag känner att Cat
    är mer ”mänsklig”. Jag känner att jag kan relatera mer till Cat än till
    Anita Blake.

  5. @Ice: Jag hoppas att Anita Blake bättrar sig efter den första boken, eftersom jag har köpt och tänker läsa ytterligare en handfull ur serien så snart läget känns rätt – vilket nog är när jag läst färdigt Dresden files, d.v.s. Jim Butchers böcker om Harry Dresden. Harry är den enda trollkarlen listad i Chicagos telefonkatalog. Han är rätt mänsklig, han med, och inte alltid så respektfull som vissa skulle önska. Har du inte läst de böckerna är det ett tips. :)

    Bilden i inlägget har jag tydligen uppdaterat så att länken blivit fel – ska fixas!

  6. Anita Blake-böckerna blir sämre och sämre.
    Visst finns det delar av de senare böckerna som
    är bra men tyvärr tar det dåliga över.

    Jag rekommenderar att du bara läser de första två
    Anita Blake-böckerna eller i alla fall slutar läsa
    efter Obsidian Butterfly.

Kommentera

Etikettmoln

