Man lever så länge man lär

Att (inte) köpa musik

Jag väntade länge, efter hennes medverkan i ”Rock Star: Supernova”, på att Dilana skulle släppa en platta. Ingenting hände på mycket länge och jag glömde bort alltihopa. Nu när jag rippar mina CD-skivor kommer jag till hennes urgamla platta och blir påmind. Söker på nätet och upptäcker att jodå, hon har faktiskt släppt en platta. Lysande!

Jag bestämmer mig för att köpa en fysisk skiva – mest av brist på fantasi, tror jag. För vad ska jag med fysiska skivor till egentligen? De kommer ju ändå att rippas och sedan bara samla damm eller vad det nu blir efter rippning.

Så var kan jag köpa denna fysiska skiva? Jag söker på CDON, Ginza, Play 247, Amazon.co.uk och Amazon.com… ingenstans finns det något fysiskt till salu. Och endast på Amazon och iTunes finns en digital version för nedladdning. På .co.uk kostar den £6.99, på .com $8.99 – översatt till svenska pengar blir detta (enligt Google) cirkus 72 respektive 51 kr. Det låter ju överkomligt och givetvis väljer jag det billigare alternativet – man är väl inte dum heller.

Jag går sålunda till Amazon.com och letar reda på Dilana och Inside out.

För att kunna köpa MP3:or från/via Amazon.com måste jag tydligen installera en särskild programvara. Där blir jag i ärlighetens namn lite störd, men installerar och klickar därefter enligt instruktion på det gratisköp man använder för att konfigurera/verifiera installationen. Tvärstopp. Jag får minsann inte alls köpa musiken eftersom jag inte bor i USA.

Amazon.com says -- We are sorry... We could not process your order. The sale of MP3 Downloads is currently available only to US customers located in the 48 contiguous states, Alaska, Hawaii, and the District of Columbia. We apologize for any inconvenience this may have caused you.

Nehej, men då går jag väl till Amazon.co.uk och letar reda på Dilana och Inside out där. Inom EU borde vara okej.

Jag måste installera en särskild programvara för att kunna köpa MP3:or från/via Amazon.co.uk. Den heter likadant men är inte samma som det jag redan installerat utan det här är något som är kopplat mot .co.uk i stället för .com – får helt enkelt skriva över det tidigare programmet. Även här klickar jag på gratisköpet för att konfigurera/verifiera. Och här blir det också tvärstopp. Jag får veta att jag minsann inte får köpa musiken här heller.

Amazon.co.uk says -- Important Message. We're sorry. We could not process your order because of geographical restrictions on the product which you were attempting to purchase. Please refer to the terms of use for this product to determine the geographical restrictions. We apologize for the inconvenience.

Jag hittar ingen som helst information om att Dilanas platta skulle vara belagd med några restriktioner och börjar nu känna mig uppgiven, men så slår det mig att den skulle finnas att köpa via iTunes Store. Värt att prova i alla fall. Motvilligt drar jag igång iTunes och klickar på Store. Söker fram Dilana och Inside out och… qtf!? Plattan kostar 139 jävla spänn – i digital form! De pengarna skulle jag nog inte betala ens om jag då fick en fysisk skiva. Så tack, men nej tack.

Nu ger jag upp tanken på att köpa och kollar i stället The Pirate Bay, där den inte finns listad. Det förvånar mig inte då hon väl inte är så där enormt välkänd eller populär och TPBs listningar blivit fattigare. Jag hittar inte torrentfiler någon annanstans heller och den finns inte på Spotify. Så vad gör jag för att få tag på Dilanas Inside out till ett rimligt pris??

Tips mottages tacksamt!

Kommentarer till: "Att (inte) köpa musik" (1)

  1. […] Jag borde egentligen inte bli förvånad när Amazon nekar mig att köpa den här boken – liknande saker har hänt förut. […]

Kommentera

Etikettmoln

