Man lever så länge man lär

Namibia: 19 nov, Palmwag

Den här dagen var en enda lång resdag, så det finns inte så värst mycket att berätta.

IMG_9852.jpg

20101119 Fredag 06:10

Avfärd från Epupa Falls.

8:45 Snabb bensträckare mitt i ingenstans.

~9:00- Proviantering i Opuwa.

11:20 En liten svart mamba korsar vägen. Den ser grå ut. Ungefär där står en varningsskylt för elefanter.

12-13:15 Lunch ute i det fria.

I samband med lunchen fick vi syn på en dyngbagge i hårt och idogt arbete.

IMG_9869.jpg

14:20 Högsta toppen. Brant nedåt…

Till lodgen vid Palmwag kom vi i tid att hinna resa tälten, ta ett dopp i poolen och duscha medan det fortfarande var ljust. Tror att jag lyckades med konststycket att visa mig naken för huvudguiden, som råkade komma runt ett hörn just som jag stod utan kläder – exponerad via en spegel. Såvitt jag vet fick han inga allvarligare men av upplevelsen.

Vid tältplatsen stod det skyltar som berättade att en elefantstig gick rakt igenom lägret och att man gjorde klokt i att beakta detta. Det lät spännande – och läskigt. Vad gör man om en elefant plötsligt trampar rakt över tältet?

Strax före solnedgången gick vi till restaurangen för att för första gången under rundresan serveras restaurangmat. Lokalen var mysig med en massa mörkt trä, men ändå luftig. Det fanns en terrass som nog hade varit trevlig att ta ett glas gott på. Nåväl. Namibisk ko var det som stod på menyn och man kan inte säga annat än att den var bra. Mums!

Åter vid lägerplatsen tankade vi bilder och laddade mobiltelefoner. En av guiderna gjorde upp en eld, som vi sedan kunde sitta och stirra på. De flesta av oss var dock ganska trötta och det blev ingen sen kväll den här gången heller.

Miljön på Palmwag var nog bland de trevligare under resan och när jag läser om stället på nätet så här efteråt känner jag att det vore intressant att någon gång återvända – och då bo i deras rymliga, lyxiga rum.

Fler bilder till inlägget:
Pure Namibia 2010-11-19 – Palmwag (6 foton)

Tidigare inlägg om resan:
Namibia: 18 nov, Omarunga/Epupa Falls
Namibia: 17 nov, Omarunga/Epupa Falls
Namibia: 16 nov, Eha Lodge/Ruacana Falls
Namibia: 15 nov, Namutoni/Etosha
Namibia: 14 nov, Okaukuejo/Etosha
Namibia: 13 nov, Okonjima/Africat
Namibia: 11-12 nov, Utresa/Windhoek
På tröskeln till Äventyret (mobilbloggat)

Kommentarer till: "Namibia: 19 nov, Palmwag" (8)

  1. Passande bilder för en lång resedag, gillar vinkeln som du fotar vägen från, den känns lång =) (passar bra ihop med den slitande baggen också!)

  2. @jennie: Jo, jag gillar också vinkeln/kompositionen. Den bilden tog jag med min vidvinkelglugg (som är helt fantastisk, även om det är skitsvårt att plåta med vidvinkel) från bilen, så jag hade inte jättemycket val vad gäller placering av kameran.

    Jag kan inte låta bli att undra om inte bilden känts bättre om jag hade lyft kameran lite? Gillar inte riktigt att trädlinjerna kapas. Sedan vore det också väldigt intressant att se vad som skulle hända med bilden om man höll kameran längre ned, alltså intog en hukande position. Liggande tror jag man skulle tappa djupet i den helt och hållet.

    Vet du, förresten… det på bilden är faktiskt ingen väg utan en sån där namibisk torrflod som vi korsade. :) Väldigt slarvigt av mig att inte berätta vad det är jag visar – ska försöka bättra mig på det området framöver! Oftast är jag alldeles för upptagen med att få kronologin rätt för att faktiskt berätta och det är synd. Berättande är ju så roligt, både att skriva och att läsa.

  3. Åh, vidvinkel! Om jag inte reser upp mina pengar helt och hållet i år kanske det blir min julklapp till mig själv 2011. Hm. Kanske skulle ta och jobba lite extra… Men jag har ju tillräckligt mycket nytt att lära mig som det är, det är ju ingen brådska.

    Tänk om du INTE tagit den bilden med vidvinkel. Då hade man inte alls fått samma känsla av hur flodbädden slingrade sig! Tror jag i alla fall :)

    Jag tycker nog att ”väggen” av träd liksom bidrar till att ögat söker sig bort mot kröken/horisonten och att det inte alls gör något att de kapas, det känns som om blickfånget ändå var meningen att hamna på själva slingrandet (oh gu’ förbjude att jag ska kunna uttrycka mig ordentligt *suck*). Men ja det hade nog blivit coolt om du hade fotat från hukande ställning, det tror jag hade varit kul att prova. Men du satt ju faktiskt i en bil så det var så klart svårt :D

  4. @jennie: Egojulklapp låter som en bra idé – det är ju långt till jul, menar jag. Du hinner antagligen komma så långt innan dess att du faktiskt måste ha en vidvinkelglugg och då blir det ju en alldeles perfekt julklapp. Och om inte så kan du använda pengarna till annat.

    Tack för att du är med och tänker och pratar kring mina bilder – det är ju så roligt! :)

  5. Ja en liten påse pengar kan ju faktiskt användas till allt möjligt ;)

    Tack själv Mia! Det är så kul att se dina bilder och läsa om er resa, det är lite av en höjdpunkt under mina knapert torra, okreativa arbetsdagar!

  6. @jennie: Oh my, då kanske jag skulle vika lite mer av min kvällstid till att skriva färdigt om resan. Fast du kan gott kommentera fotona på Flickr också – som du ser så visar jag ju inte alla på bloggen. :) Å andra sidan är det svårt att prioritera Namibia-bilder när jag vill peta ut en bunt foton från senare tillfällen också… Attans. Angenäma bekymmer, dock.

  7. Åh Flickr, det är sant! Jag har ju ett konto där men hitills har jag ju bara lagt upp bilder från min mobil (sido-projekt)

    Är dina helt publika eller visar du vissa bara för vänner? Har du uppgraderat ditt konto eller har du grund/gratis konto? Vågar man lägga upp sina bilder där? *gnager på naglarna*

Kommentera

Etikettmoln

