Man lever så länge man lär

Vid niotiden bar det av på studiebesök till en av de närliggande himba-byarna. Himba är ett nomadfolk, som återfinns över stora delar av Namibia även om jag förstått att majoriteten håller till här uppe i norr. Guiden var själv himba och en av kvinnorna i byn vi besökte var hans syster. Gruppen bestod av oss sex plus ett annat par som bodde på lodgen.

Det kändes allt lite knepigt att komma till deras lilla by, bestående av tre-fyra lerhyddor, och girigt glutta sig omkring. Jag fann det mentalt svårt att ta bilder, trots att jag visste att det var okej och att vi ju i princip betalt för att få göra det. Så det blev inte jättemånga bilder tagna där i byn, men dock några – klicka på dem för större format.

IMG_9743.jpg IMG_9752.jpg IMG_9756.jpg

Barnet som äter med ansiktet mot besökarna är en flicka – hon har håret i två ”korvar”. Pojkar har i stället en smal remsa hår mitt på. Kvinnorna har flätor insmorda i ockra/fett-blandning och något slags huvudbonad gjord av kohud.

Kvinnorna och barnen håller till i byn, medan männen är ute med korna – minns inte om de bor i byn eller ute i buschen. Kvinnorna håller höns och getter samt tillverkar och säljer prylar såsom t.ex smycken – några i gänget handlade.

IMG_9763.jpg

Man har i byn bara tillgång till det vatten man själv går och hämta, så att använda vattnet till tvätt verkar lite onödigt. Kvinnorna smörjer in sig med en ockrablandning baserad på kofett – som solskydd och kanske även rengöring.

Det grämer mig att jag var så besvärad av situationen och därmed slarvade med plåtandet – här hade jag hade ju t.ex kunnat zooma ut och få med hela huvudbonaden. Bilden tog jag med telezoom (70-300mm) på 240mm – marginal.

IMG_9768.jpg

Efter besöket i byn blev det även en tur till en av himbas begravningsplatser. Det mest spännande där var väl den lilla ormen som slingrade sig uppåt i det träd under vilket bilen parkerades. ”Schlange!”, utbrast främlingarna i turistsällskapet.

Åter på lodgen fördrev vi lite tid vid floden och fick åter syn på krokodil. Den här gången kunde jag till och med plåta den. Det blev ingen bra bild (alldeles för långt avstånd), men man ser i alla fall vad det handlar om – tänder syns tydligt.

IMG_9794.jpg

Efter lunchen valde resten av gänget att gå på guidad krokodilvandring medan jag och Daniel stannade hemma i lägret – det var alldeles för varmt för att promenera. I stället tog vi det lugnt, vilade i tältet och svalkade därefter av oss i poolen. Krokodilvandrarna sällade sig så småningom till sällskapet, när de återvänt utan att ha sett en endaste liten krokodil.

Efter allmän uppfräschning i form av dusch var det baren som gällde och där satt vi ett bra tag och hängde i väntan på middagen. Efter vad jag minns var det matdags vid solnedgången – jag ville stanna och fotografera färgsprakande himmel men det var bråttom till tältplatsen då somliga var utsvultna. Men några bilder hann jag ta, i princip på gående fot.

IMG_9815.jpg

Och mer än så här har jag inte att säga då jag inte gjorde några som helst anteckningar den här dagen.

Fler bilder till inlägget:
Pure Namibia 2010-11-18 – Omarunga/Epupa Falls (14 foton)

Tidigare inlägg om resan:
Namibia: 17 nov, Omarunga/Epupa Falls
Namibia: 16 nov, Eha Lodge/Ruacana Falls
Namibia: 15 nov, Namutoni/Etosha
Namibia: 14 nov, Okaukuejo/Etosha
Namibia: 13 nov, Okonjima/Africat
Namibia: 11-12 nov, Utresa/Windhoek
På tröskeln till Äventyret (mobilbloggat)

Kommentarer till: "Namibia: 18 nov, Omarunga/Epupa Falls" (13)

  1. Du tar otroligt vackra bilder! Vilket äventyr du befinner dig på. :)

  2. @Anna: Åh, tack! Vad roligt att du uppskattar det jag gör. Eller gjort. Ja, och talar om att du gör det förstås. :) När det nu gått omkring två månader sedan resan känns alltihopa rätt avlägset och främmande, men bilderna tjänar som en påminnelse. Önskar att vi hade lika många icke-kalla och ljusa timmar här nu, bara – det är lite trist att plåta i kyla och mörker.

    • Ja, nog längtar man till våren alltid. Och jag längtar efter en ny kamera, så att jag också kunde ta fina bilder. :)

  3. @Anna: Vet du, det går rätt hyfsat att ta fina bilder med en gammal kamera också. :)

    Vad har du idag och vad är det för kamera du längtar efter?

  4. Vet du, jag låg och tänkte på dina bilder igår när jag skulle sova, så där när man är mellan vaket och sovande tillstånd och hjärnan känns som en filmduk. Det blev väldigt påtagligt med färgskalan, alla bilder går i en och samma färgskala, trots att det är så många olika motiv så är det så påfallande enhetligt, och en färgskala som jag aldrig själv har upplevt, för den finns liksom inte här i Norden. De är som gjorda för att göra en mosaik av, jag tänker mig hur vackert det skulle bli om man hade alla bilder bredvid varandra på ett enda stort uppslag. Färgerna skulle vara det första intrycket, som ett lapptäcke. Och sedan alla detaljer…

    Jag som till och med har svårt att fota främlingar på stan har svårt att tänka mig hur jag skulle handskas med en situation när man går in i en gemenskap i en by och börjar fota. Bra jobbat av dig! Och jag tycker inte att det spelar någon roll att man inte ser hela huvudbonaden, för porträttet av kvinnan är underbart, vilken fokus på blicken!

    Och det är klart man kan ta bra bilder med en gammal kamera också! Fast det är klart att man längtar efter en ny kamera ;)

  5. @jennie: Jag har också reflekterat över färgskalan… och njutit av den. Det har blivit klart för mig att jag verkligen gillar sand- och ockratonerna i naturen vi sett – tror att det rentav föreligger en viss fara för att jag blir Afrika-nostalgiker. :) Suktar numera efter sandfärgade väggar hemma, t.ex. Och ett zebraskinn över sängen. Eller giraff? Leopardpäls. Hm…

    Undrar om man kan trycka bilderna på tyg och faktiskt göra ett lapptäcke av dem? Eller om man får nöja sig med att göra det i den digitala världen. Eller så gör man tavlor av så många bilder att man kan göra en hel Afrika-vägg därhemma… vi har tomma väggar i sovrummet, så det skulle kunna vara en möjlighet. Att sova bland lejon och giraffer! :)

    Thank you, thank you. :) Mjo, den kvinnan var tacksam att fotografera eftersom hon poserade bra – d.v.s tittade in i kameran. Jag kan tänka mig att hon var rätt van vid att turister kom och fotograferade i deras lilla by – tydligen är det så att man tar turisterna till olika byar hela tiden för att liksom fördela gracerna (läs: pengarna) rättvist. Där var högst en handfull kvinnor i den här byn, förresten, om du undrade hur liten den var.

    Min kamera är rätt ny (inte ens ett år gammal, tror jag) så av den anledningen behöver jag inget nytt, men det vore jäkligt kul att prova på hur det är att fota med en fullformatskamera. En 5D Mk II… med en 24-105:a på. *drömmer*

  6. […] Namibia: 18 nov, Omarunga/Epupa Falls […]

  7. Vilken blick! Så otroligt vacker kvinna.
    Och alla dina bilder är fantastiska — jag riktigt känner hettan pulsera och den torra luften. Tycker absolut att du ska göra större tavlor av några. Men hur välja? Svårt!

  8. Ibland hittar man en plats i världen som liksom sätter sig i ens hjärta, och allt som påminner om den platsen gör en lite, lite lyckligare varje dag. En resa som er gör ju så klart ett djupt intryck, det vore väl inte så konstigt om du blev en riktig Afrika-nostalgiker! Fram med zebraskinnet och sandfärgade väggar, skapa ett eget Afrika hemma! (För mig är det Toscana som jag alltid längtar tillbaka till med dess färger, dofter, landskap, mat och människor).
    Jag tycker lapptäckesidéen är fantastisk, och det finns ju sätt att så bilder tryckta på textil, men då jag inte kan sy själv över huvud taget skulle det gå sååå långsamt och jag skulle nog vara rädd för att de fina detaljerna skulle blekna eller inte synas ordentligt på textilen. Skarpa foton skulle og tilltala mig mer =) Du skulle ju kunna sätta ihop en egen moasik i t.ex. photoshop och be Odenlab printa ut den i 1×1 meter…

    Lite så här:

    eller rama in massor massor av foton i likadana ramar (kanske blanda kvadratiska, en-fotos, tre-fotos… IKEA har fina fusk-ekramar).
    Sen kan man ju alltid sy ett lapptäcke i samma färgskala till sängen ändå ;)

    Åh, mitt kungarike för en storbilskamera! Fast jag har ju inget kungarike… Kan jag ge bort Sverige?

  9. @snowflake: Nej, verkligen inte enkelt – men jag tror att det med tiden utkristalliseras ett antal foton som känns speciella och dem är det man ska göra tavlor av. Jag hoppas på det.

  10. @jennie: Åh, Toscana! Dit har jag velat åka ända sedan jag såg ”Under Toscanas sol”, men har ännu inte fått någon annan att nappa på idén. Filmen ligger dock framme så kanske kan jag få sambon med på det tåget efter att vi sett den. :)

    Ja, det där med tygtryck och lapptäcke verkar vara ett lite för stort jobb för att det någonsin skulle bli av – även om det säkert vore roligt. Och vilket fint collage du fixade till! Jag känner igen varendaste liten bild, hur nu det kan komma sig. :) Men nej, den version som känns rimligast är ändå en mängd foton i separata ramar. *noterar*

  11. Toscana… kan inte annat än rekommendera det. Bila runt mellan de olika små medeltida städerna med sina murar, alla med sina egna specialiteter, det är verkligen livet!

    Jag kan faktiskt verkligen rekommendera boken som filmen är (mycket löst) baserad på. Det är inte alls en skönlitterär bok, dock. Meyers var/är resejournalist, och boken är nästan skriven som en reseberättelse, men själva ”resan” handlar om hur hon och hennes man upptäcker Italien, hur de köer ett gammalt hus, hur det går till när de rustar upp det med hjälp av alla galna italienare, hur lång tid det tog innan de blev en accepterad del av samhället där och blev inbjudna på traditionell bröllopsfest, hur de lär sig laga italiensk mat och hur de lär sig ta vara på allt som växer på deras marker. Ett kapitel är i stort sett bara recept :D

  12. @jennie: Det låter som en bok att skriva upp på listan. :)

Kommentera

Etikettmoln

