Man lever så länge man lär

20101117 Onsdag 07:07

Avfärd från Ruacana Falls Lodge. Igår kväll åskade det som fan. Och regnade sedan hela kvällen. Vårt tält läckte… Mellan uppslagning av tält & middag tankade vi bilder i baren. Ölen, stor flaska, låg på 750ml – inte den halvliter man antog. Men ned gick den!

Jo, förresten, före baren badade vi pool (grön, grumlig) och duschade. Jag tvättade håret – skönt! Annars känner jag mig inte så värst smutsig.

7:26 stannar vi vid gränsen mot Angola. Gränsen är ett rostigt staket några meter från vägen.

8:00 Lämnar Ruacana Falls. Fallen var torra, vi såg en creepy-crawly & en flock getter. De flesta satte en halv fot i Angola ba’fatt.

Vid halv tiotiden passerade vi en handfull små apor, gröna markattor tror jag. Vervet monkey, sade guiden.

Detta borde vara en Namib Rock Agama, d.v.s en klippagam som hör hemma i Namib-öknen:

Vägen gick genom höglänta trakter och bitvis var det så brant att vi fick användning för fyrhjulsdriften. Vid två tillfällen körde vi över, d.v.s igenom, floder som inte var torra alls. Andra var blöta, men hade något som nästan liknade bro.

Mest spännande var det då vi kom fram till en flod, inte mer än tiotalet meter bred, som korsade vägen. En bil stod på hitsidan och i floden vadade en man med pinne i handen för att mäta vattendjup. Hans fru stod på stranden och tittade på. Jag tror att de var holländare. De var osäkra på om deras bil skulle klara att köras genom vattnet. Vår guide sade att så länge det inte var mer än knädjupt var det ingen fara, bara man tog det lugnt. Paret var så tacksamma över beskedet samt önskade att vi åkte före och sedan eventuellt drog upp dem om de inte skulle kunna ta sig över själva. Det var allt lite coolt att plöja en halvmeter vatten. Och givetvis gick det alldeles utmärkt, både för oss och för dem.

13:55 Framme vid Omarunga Lodge/Camp. Det regnar.

Omarunga Lodge/Campsite skulle vi tillbringa de två följande nätterna. Vår första vilopaus, skulle man kunna säga. Det kändes skönt att få tid att pusta ut efter att ha varit på resande fot i flera dagar.

Jag tyckte det var lite coolt att tältplatserna låg bland palmer.

Lägerplatsen låg alldeles intill vattnet ett hundratal meter uppströms om vattenfallet, som hade vatten – om än det var rätt smalt. Man ser faktiskt röken av fallet på fotot nedan. I floden fanns det enligt uppgift krokodiler, så man gjorde klokt i att hålla sig uppe i lägret. Jag behöver väl knappast säga att det rådde badförbud? Ja, förutom i poolen då.

Eftersom det regnade fick vi tillåtelse att äta vår lunch intill simpölen, men då fick vi också handla drycker i baren i stället för att dricka medhavd öl. Jag tror regnet upphörde redan innan vi satte oss till bords. Efter lunchen restes tälten.

Vi gick bort till själva vattenfallet, där det växte ett eller annat ståtligt baobab-träd. Lägg märke till den lilla människan till vänster om trädet. Dylika träd är fantasieggande, sagolika. Jag associerade till Whomping Willow i Harry Potters värld, men efter vad jag såg visade detta träd inte riktigt samma våldsamma tendenser som det. Helt stilla stod det. Lömskt?

Vi badade i swimmingpoolen – svalt, ljuvligt. Avslutade sedan den ljusa delen av dagen med varsitt glas läskande dryck vid ett restaurangbord invid floden. Någon i gänget upptäckte en krokodil som patrullerade upp och ned längs andra sidan av floden, men det vikande ljuset i kombination med avståndet var inte gynnsamt för fotografering. Det slog mig först nu att krokodilen kanske inte alls var någon krokodil utan i stället en förklädd angolansk gränspolis.

22:45. I säng, till toner av ett vattenfall. Middagen serverades runt halv nio & bestod av… något afrikanskt – en kycklinggryta med något som liknar finhackat ris. Gott, om än jag saknade chili.

Fler bilder till inlägget:
Pure Namibia 2010-11-17 – Omarunga/Epupa Falls (25 foton)

Tidigare inlägg om resan:
Namibia: 16 nov, Eha Lodge/Ruacana Falls
Namibia: 15 nov, Namutoni/Etosha
Namibia: 14 nov, Okaukuejo/Etosha
Namibia: 13 nov, Okonjima/Africat
Namibia: 11-12 nov, Utresa/Windhoek
På tröskeln till Äventyret (mobilbloggat)