Man lever så länge man lär

En stilla nyårsdag

Idag har jag inte gjort många knop alls. Eftersom nyårsfesten i sällskap av en flock härliga människor fortskred ända till morgonen kom vi i säng först vid sjutiden och en icke oansenlig del av dagen har därför gått åt till sömn. Någon dryg timme på förmiddagen ägnade jag dessutom åt att må pyton – det blev kanske lite för trevligt och för många glas. Men illamåendet gick dock över ganska snart. Vi har sett filmen Stargate och påbörjat tv-serien Stargate SG-1. Jag inser att det är väldigt mycket att se och undrar lite hur många år det kommer att ta… för jag vill ju se annat också.

Äkta geekglädje fick jag uppleva genom att installera VLC Remote på nallen, vilket gör att jag nu alltså kan styra uppspelningen från datorn med telefonen som fjärrkontroll. Tyvärr saknas vissa önskvärda funktioner i gratisversionen, men har man bara förberett spellistan funkar det finfint. VLC Remote i kombination med den hyfsat nyinköpta och långa monitorsladden gör att vi nu bekvämt kan se på film ute i vardagsrummet utan att behöva flytta på datorn. Himla smutt!

Förresten kan det vara på sin plats med ännu en liten progressrapport:

  • Rippa hushållets alla CD och lagra i nätverket.

    Där hittade jag Max, som verkar uppfylla mina önskemål. Lätt att använda var det också. Rippning är sålunda inledd, men uppgiften inväntar utökning av lagringskapaciteten innan den kan slutföras.

  • Lära mer om foto. Gå kurs, se film och/eller läsa böcker i ämnet.

    Jag har beställt några böcker, som verkade intressanta:

    • Take Your Photography to the Next Level: From Inspiration to Image, av George Barr
    • The Photographer’s Eye: Composition and Design for Better Digital Photos,
      av Michael Freeman
    • The Moment It Clicks: Photography Secrets from one of the World’s Top Shooters, av Joe McNally
    • (The Adobe Photoshop Lightroom 3 Book for Digital Photographers, av Scott Kelby)
  • Skaffa bättre koll på vilka [vampyr]böcker jag har.

    Trots att det nästan är pinsamt att erkänna att jag läser dem, har jag nu publicerat en sida vardera för Susan Sizemore och Kerrelyn Sparks. Tror inte att jag kommer att köpa/läsa allt av dem, men det är roligt med listor.

  • Tips på fler författare inom [vampyr]genren – utöver Harris, Meyer, Smith, Sizemore, Sparks… och Rice, förstås.

    Baserat på tipsen från Camilla har jag beställt några böcker för provläsning:

    • Halfway To The Grave – A Night Huntress Novel, av Jeaniene Frost
    • Guilty Pleasures, av Laurell K Hamilton
    • Dark Lover – A Novel of the Black Dagger Brotherhood, av J R Ward

    Det ska bli spännande att se vad jag kommer att tycka om dem.

Piratpartiet har bytt partiledare, om nu någon har missat det. Rick Falkvinge har tagit av sig ledartröjan och därmed blir Anna Troberg automatiskt partiledare. Jag råkade av en ren slump kasta en blick på Twitter och såg att det tipsades om en livesändning bara minuter senare. Det kunde man väl kolla på, tyckte jag, och surfade in till Bambuser. Sålunda kom det sig att jag faktiskt var med när det hände. Ja, eller i alla fall såg och hörde det. Jag blev nog lite förvånad, men tycker att Rick gjorde helt rätt. Och det här bekräftar verkligen min känsla av att partiet håller på att omvandlas, och att de tongivande håller på att bytas ut. Mind you, det kan förstås vara så att känslan baserats på det som faktiskt hänt – att Rick under en tid förberett sin avgång. Nåväl, jag tror att det blir bra, det här, och hoppas att Anna blir kvar på posten.

Det här blev verkligen ett ditt-och-datt-inlägg. Jag är för trött för att hålla mig till ett ämne och skriva strukturerat och sammanhållet. Gratulerar mig till att ha mage att publicera ändå – det är ett framsteg.

Kommentarer till: "En stilla nyårsdag" (3)

  1. [...] här var den av de tre fotorelaterade böckerna som kändes minst intressant och därmed den jag började med – när det gäller att välja [...]

  2. [...] har jag läst ut den andra av de tre fotorelaterade böckerna, den som initialt kändes näst mest [...]

Kommentera

Etikettmoln

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 346 andra följare

