Man lever så länge man lär

Progressrapport

I gårdagens inlägg, Inhandlat: datorhögtalare, listade jag ett antal punkter. Några går redan att pricka av.

  • Skaffa USB-hub. Redan innan högtalarköpet hade jag för få USB-portar – det blir ju fullt så snart jag ska tanka över bilder från kameran, då den ena porten går åt till fotodisken och den andra till kameran. Frustrerande.

Så här ser det ut just nu med systemkamera, telefon, högtalare och fotodisk inkopplade (en port kvar på datorn):

IMG_0995.jpg

Det är en Targus 4-Portar USB-Hub Travel (USB 2.0) à 99 kr.

  • Rippa hushållets alla CD och lagra i nätverket. Men vad finns det för trevliga program att tillgå för Mac OS X? Flac vore ju trevligt, med konvertering till mp3/ogg vorbis där det behövs. Jag hittade ett program som verkade i det närmaste perfekt, men det kräver Snow Leopard. Fast jag har ju ändå tänkt att uppgradera för att kunna använda min Magic Trackpad (som just nu mest känns som en Tragic Macpad) fullt ut, så det löser sig kanske automatiskt snart.

Uppgraderingen är införskaffad, så nu återstår bara att uppgradera datorn. Och hitta programmet som verkade så bra.

  • Så, uppgradera till Snow Leopard. Annars har jag så smått funderat på att skaffa ny dator – eller åtminstone ställa i ordning en vettig arbetsplats, där det finns plats för separat bildskärm och tangentbord. Min arm behöver det.

Som sagt, uppgraderingen ligger här… Och min dator har flyttat längre in på bordet så att jag har stöd för armarna.

  • Komma på ett bra användningsområde för $1000 (före skatt, gissar jag), då pengarna ju inte räcker till någon dator. Eller vänta nu här – jag tror att jag kanske just hittade en motivering för inköp av en iPad… eller Galaxy Tab. Något sådant. Annars kan jag i och för sig tänka mig ett antal svindyra fackböcker det också vore roligt att unna sig – jag börjar bli jäkligt sugen på att sätta tänderna i något tekniskt igen. Och/eller ge mig på exv Android-hackande.
  • Inget att tillägga just nu.

  • Lära mer om foto. Gå kurs, se film och/eller läsa böcker i ämnet. Tips mottages tacksamt. Ja, och så öva. Gå fotopromenader. Jag gläds åt att dagsljuset återvänder. Snart är det slut med morgonljuset över Riddarfjärden.

Här har jag, inspirerad av phobicgamer, kollat runt hos några studieförbund. Det som lät roligast just nu är en ”avancerad” kurs hos Studieförbundet Vuxenskolan, Bli en bättre fotograf, avancerad kurs, men att gå den kanske vore att ta i. Kanske börja i lite mindre skala? Medborgarskolan har grundkurser, men kanske är dessa alldeles för grundläggande?

  • Se riktigt bra naturprogram. Även här mottages tips med stor tacksamhet.
  • För närvarande inget att tillägga.

  • Skaffa bättre koll på vilka [vampyr]böcker jag har – det är hopplöst att köpa nya när man är osäker på vilka man läst och vilka man bara studerat baksidestexten på. Jag hittade idag i alla fall två jag vet säkert att jag inte läst. Ännu. Behöver tips på fler författare inom genren – utöver Harris, Meyer, Smith, Sizemore, Sparks… och Rice, förstås.

Jag har skapat en (opublicerad) lista här på bloggen. Den kan jag se också på nallefånen, med hjälp av WordPress-applikationen. Och när jag höll på med den listan insåg jag att jag behöver boklistesidor även för Card och Pratchett – har ju sedan tidigare en för Charlaine Harris som varit till mycket nytta. Om inget viktigare händer kanske jag kan skapa dem i morgon. Gudarna ska veta att de behövs när jag står där i SF-bokhandeln och överväger inköp. Vill inte ha fler dubletter.

Kommentarer till: "Progressrapport" (8)

  1. tipsar om Night Huntress serien av Jeaniene Frost och Anita Blake böckerna av Laurell K. Hamilton. De är mina favoriter just nu.
    Och förstås Black Dagger Brotherhood av J R Ward.

  2. @Camilla: Åh, stort tack för tips! Samtliga är härmed inskrivna på ”att kolla in”-listan. Hoppas de faller mig i smaken, för då har jag att göra ett tag framöver. :)

  3. […] av de tips jag fick vad gäller vampiiir-böcker var Anita Blake-serien av Laurell K. Hamilton. Anita Blake, Vampire […]

  4. […] annat av de tips jag fick vad gäller vampiiir-böcker var Night Huntress-serien av Jeaniene Frost. Första boken i serien […]

  5. […] Nu har jag provläst inte bara det första och det andra utan även det tredje tipset om vampiiir-böcker. […]

  6. […] den gamla USB-hubben blev överhettad och uppvisade tecken på smälta behövde jag en ny – det har varit jobbigt […]

Kommentera

Etikettmoln

