Man lever så länge man lär

De senaste veckorna har det mesta av min tid och kraft ägnats jobbet, vilket gör att livet i övrigt stannat upp lite.

Förra helgen var vi i alla fall ut till Duvbo och kollade lite på Stockholm Kendo Open, där sambons lillebror tävlade. Och jodå, visst fotograferade jag och nog fångade jag en del intressanta scener i precis rätt ögonblick, men eftersom jag än en gång förbisett det här med slutartid blev bilderna alldeles för suddiga för att vara av intresse. Skärpning!

Något bättre gick det nästa dag, då jag monterade mitt nya vidvinkelobjektiv på kameran och packade ned telezoom och macro i väskan. Vädret var klart och soligt och vi gick Monteliusvägen österut.

På Mariaberget (som jag kallar det – men heter det så?) passerade vi något som såg ut som inspelning av julkalender, med barn som hade snöbollskrig med vita bollar av bomull. Man simulerade snöfall genom att skaka dun ur kuddar och täcken uppifrån bron på Bastugatan ned över Bellmansgatan.

Jag tog inte jättemånga bilder under den här promenaden, men gillar skärpan i objektivet och den förvridna effekt man kan få med vidvinkel. Det är roligare att plåta på 17 än på 55 mm. Dock tror jag det behövs en hel del mer övning om jag ska få till bildseendet och -tänkandet. Jag är ju rätt hårt inkörd på mina fasta 50 mm, som var det jag började med.

Vid Djurgårdsfärjan stötte vi ihop med den av mina kollegor som sambon åkt en del hoj med och åkte gemensamt med honom och hans flickvän över till Djurgården, där våra vägar sedan gick åt olika håll. Vi för vår del använde årskorten och travade ett varv på ett ganska öde och nästan helt nedstängt Skansen. Helt ensamma var vi dock inte.

Fotograferingen på Skansen gick så där – det märks att jag inte plåtat mycket på sistone. Jag växlade över till telezoom när vi skulle gå bland djuren, men glömde återigen att beakta slutartiderna och sälen som poserade så fint för oss blev bara suddig. Telezoomen var väldigt bra för fåglar på tak – både påfågel och… stork? De sistnämnda satt främst på skorstenar, ofta på ett ben – tror nästan de värmde andra foten under vingen. Direkt varmt var det ju inte ute.

Så här efter att ha kollat närmare på bilderna kan jag meddela att telezoomen inte riktigt ger de knivskarpa bilder man skulle önska, trots välbehövlig bildstabilisering. Men det funkar säkert bra som reseobjektiv.

Avresan börjar närma sig och jo, lite pirrigt känns det. Det mesta i utrustningsväg har vi nog nu, men jag har fortfarande en del brister på klädfronten. Behöver inventera mina klädsamlingar och tänka kring dem, men när jag ska ha tid och ork för det begriper jag inte riktigt. Å andra sidan är det ibland rentav bättre att inte tänka så mycket.

Men åter till Skansen.

För första gången hade jag nu, tack vare vidvinkelobjektivet, en möjlighet att själv fotografera Bredablick på nära håll utan att behöva välja ut bara en liten bit av tornet. Jag hade svårt att bestämma mig för om bilden skulle vara i färg eller svartvitt och båda varianterna finns upplagda på Flickr, men den jag visar här blir den svartvita:

IMG_7828-2.jpg

Övriga bilder kan beskådas på Flickr.

Kommentarer till: "Plåtat dåligt på sistone (foto)" (5)

  1. Oh ska du resa? Vart när hur? :)

  2. @grekbimbon: Japp! Namibia. Nästa månad. Flyg, eller vad menar du? :)

  3. @grekbimbon: Fast egentligen skulle jag ju ha svarat: ”Ja, vi skulle ju fira din födelsedag i Grekland?” :)

    • Oj är det jobb eller nöje? Hur länge blir du borta? Ja resan ja, det blir nog snarare en pampig fest istället till våren när jag mår bättre.

  4. @grekbimbon: Rent nöje. Ja, i alla fall hoppas jag på det. Det är en semesterresa på lite drygt två veckor. Vi blir en grupp som ska åka omkring och uppleva landet, kan man säga.

Kommentera

Etikettmoln

