Man lever så länge man lär

Åh min gadd-inspektion

Inspekterad utan anmärkning blev jag vid dagens senarelagda tandläkarbesök – av någon lustig anledning hade jag blivit inbokad på en morgontid, trots att min tandläkare började jobba först klockan ett, och man ringde för att boka om tiden en dryg kvart innan jag behövt ge mig av hemifrån. En lucka fanns redan på eftermiddagen, vilket renderade mig förkortad arbetstid. Och det i sin tur passade rätt bra eftersom jag jobbat onödigt många timmar tidigare i veckan.

Att det blev utan anmärkning är precis som vanligt. Jag har gått hos den här tandläkaren i tiotalet år och aldrig behövt återvända för annat än nästa rutininspektion vilken vanligen inträffar efter två år. Denna gång hade det visst gått två och ett halvt år sedan sist, vilket stämmer bra med min känsla – har nämligen för mig att jag brukat gå på våren.

Det här besöket blev billigare (läs: mindre dyrt) än förväntat eftersom jag fick en rabatt på 300 kr. Vi alla* får tydligen (och det är något de flesta tydligen inte känner till) numera ett tandvårdsbidrag à 150 kr/år, vilket man kan samla på hög i maximalt 2 år. Det vill säga, du kan aldrig få mer än 300 kr i rabatt under ett och samma år. Men ändå.

Meningen med bidraget är tydligen att uppmuntra till regelbundna besök – man vill göra det mindre ekonomiskt kännbart. Frågan är bara… varför inte göra det helt gratis? De som har det kärvt anser nog ändå att de dryga 300 kr jag fick betala är för mycket. Övriga går nog ändå inte om det blir gratis, tänker jag. De som har tandläkarskräck, till exempel.

En kvart efter ankomsten var jag klar och på väg därifrån igen. Jag är tacksam för mina tänder av prima kvalité.

*) För godtycklig definition av ”alla” – gissar ungefär medborgare mellan 29 och 65. De som är 20-29 får 300kr per år, liksom de över 65. För personer under 20 år är tandvården gratis, om jag inte minns fel.

Kommentera

Etikettmoln

