Man lever så länge man lär

Och så telezoom…

IMG_7241.jpg Eftersom vi ska ut och resa och jag utgår från att en stor del av fotograferingen blir på ganska långt avstånd, kändes det angeläget att skaffa ett zoomobjektiv med en maximal brännvidd på ganska många millimetrar. Med ett sådant borde jag kunna fotografera det namibiska djurlivet på tryggt och säkert avstånd utan att för den skull avbilda djuren som små prickar i horisonten. Och eftersom fler millimetrar ger större skakkänslighet var bildstabilisering ett måste.

Jag läste recensioner och provade gluggen jag lånat, begrundade saken noga och bestämde mig därefter för att köpa Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Att döma av det jag läst skulle den gluggen ge mest valuta för de pengar jag var villig att spendera.

Med beslutet sålunda fattat sedan en tid tillbaka såg jag förra lördagen ingen anledning att vänta längre (och dessutom behövde jag muntra upp mig) så medan sambon handlade sportutrustning gick jag och köpte mitt resezoomobjektiv. I favoritbutiken.

När jag ändå var där frågade jag efter det batterigrepp som aldrig verkar finnas hemma och som behövs för att avlasta min handled vid fotografering i vertikalt läge. Nu blir förstås kameran både större och tyngre med ett batterigrepp, men förhoppningsvis gör det mer gott än ont. Dessvärre hade man som vanligt inga inne, men väntade leverans inom någon vecka eller två. Jag bad att få förboka ett exemplar, vilket skulle gå bra, så jag lämnade telefonnumret och blev lovad en påringning när det är dags. Så nu går jag i väntans tider och hoppas att det fungerar, att man vare sig tappar bort eller struntar i min beställning.

Kommentarer till: "Och så telezoom…" (4)

  1. Afrika?? Gud så spännande! :)

  2. @KaK: Jomenvisst! Jag är övertygad om att det blir en upplevelse. Hoppas bara att den blir främst positiv och att vi inte behöver utstå alltför tuffa vedermödor. Men det visar sig. :)

  3. Häftig glugg och va kul att ha en sån resa att se fram emot. Massor med bilder här på bloggen sen då hoppas jag ;)

  4. @Laiza: Jo, den blir nästan tre handsbredder lång vid 300mm. Och vad gäller bilder får man väl hoppas att det i alla fall blir några publiceringsbara, men det återstår att se. Några borde det bli i alla fall, tycker jag, men det har ändå hänt att jag misslyckats totalt. :)

Kommentera

Etikettmoln

