Man lever så länge man lär

Hoyablomma (foto)

I måndags (då jag hade hela dagen fri, med undantag för en stund på morgonen – förstå vilken oerhörd lyx och vilket toppenhärligt väder det var!) bar jag med mig kameran in i biblioteket och gjorde en liten ansträngning för att föreviga även denna blomningsomgång. Det är svårt att inte upprepa sig, men här är i alla fall en variant jag tyckte om:

IMG_6816.jpg

Kommentarer till: "Hoyablomma (foto)" (7)

  1. Härlig blomma och härlig bild! Mina hoyor växer så det knakar, men de verkar inte ha några planer på att blomma. Jag måste ha skött dem för bra :)

  2. @Kb: Tack! Min hoya växte också så det knakade i början. Sedan den började blomma har den däremot knappt växt något alls, så jag misstänker att den gör bara en sak åt gången. :)

  3. Jättevacker bild! Nästan så att det är svårt att fatta hur det kan vara en riktig levande blomma, den borde antingen vara gjord av tyg och plast… eller godis. :D

  4. @Hanna: Tack! Jo, de ser allt annat än äkta ut, men jag lovar dig att de är äkta. De dryper av nektar också, även om det inte framgår på just den här bilden, och jag antar att det är vätskan som sprider den starka doften.

  5. Vet du vilken variant av Hoya som du har?
    Jag hade en gång i tiden en exakt likadan som jag ärvt ifrån mormor. Funderar på att skaffa en igen men vet inte vad den heter.

  6. @Michel: Nej, egentligen inte, men jag tror det är något så enkelt som en vanlig porslinsblomma (hoya carnosa) – se http://sv.wikipedia.org/wiki/Porslinsblomma.

Kommentera

Etikettmoln

