Man lever så länge man lär

Förra veckan var det kulturfestival och jag var inne i stan två av kvällarna, men såg inte så mycket av själva kulturen utan dinerade och promenerade i stället med vännerna. Några bilder blev tagna, de flesta tämligen ointressanta, men ett fåtal ska jag väl kunna bjuda på. Den här gången blir det inte mycket till färg, då de flesta är tagna i mörker/dunkel.

Vi börjar med en IXUS-bild på Blidösund, vars korniga stämning jag fastnade för:

IMG_0206.jpg

Och sedan, från stora kameran, en ”Look, Ma, no hands!”-version av Af Chapman. Jag hade inget stativ med mig utan pallade upp kameran på en bänk som stod lämpligt placerad. Några plastkort hjälpte till med att få en hyfsad vinkel/komposition. Med stativ hade det antagligen blivit bättre, men det här duger gott som första försök.

IMG_6435.jpg

Slutligen ett foto taget med Emmas glugg från Klarabergsviadukten mot Riddarholmen och dess kyrktorn. Den gjorde sig helt okej i färg också, men den där extra retrokänslan gjorde att den officiella versionen fick bli svartvit:

IMG_6553.jpg

Lite roligt var det att bilderna jag fastnade för är tagna med olika kameror och framförallt med olika objektiv. Den första är som jag skrev tagen med IXUS, den andra med 50mm-objektivet på 550D:n och den tredje med Emmas 75-300mm. Också på 550D:n, förstås. Sedan dess har jag dock inte tagit en endaste liten bild med stora kameran, så om det ska bli något bildbloggande här framöver måste jag ut och plåta. Ja, eller fotografera i hemmet förstås.

Jag har inte bestämt vilket objektiv jag ska köpa, men det lutar nog åt Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM.

I lördags hamnade vi helt oplanerat på kräftskiva tillsammans med intressanta och trevliga främlingar på en av Söders innergårdar. Kom inte hem förrän efter tre någon gång – länge sedan man var uppe så länge. Söndagen blev långsam.

I övrigt hinner jag ingenting, tycker jag. Äta, jobba, sova. And that’s it. Trist. Trött. Kan det vara mörkret?

Kommentera

Etikettmoln

