Man lever så länge man lär

Random reflektion (foto)

Den första arbetsdagen efter semestern bjöd på regn, men såvitt jag minns var det bara medan jag satt tryggt inne på kontoret. Pendeltågsstationen ståtade med vattenpölar och jag som hade IXUS i fickan fick lust att leka lite.

Så här blev ett av resultaten (eftersom det är en reflektion och jag tycker att man bör kunna läsa texten har jag speglat bilden, vilket nog är den främsta anledningen till att den förvirrar lite):

IMG_0133.jpg

Och jag har bestämt för mig att Stationsvakt hade minst ett inlägg med sina reflektioner (i dubbel bemärkelse), som jag tänkte länka till, men det var inte lätt att hitta saker på hans blogg när man inte minns vare sig dag eller rubrik. Jag hittade i alla fall två någorlunda nya inlägg med speglingar i: Dammen nedan Berns och Indirekta saker.

Kommentarer till: "Random reflektion (foto)" (9)

  1. Fint. Snyggt att färgerna liksom behålls, typ som i en spegel (eller såsom i en spegel :D)

  2. @Johnny: Tack! Det är ju den känslan jag gillar med reflektioner – spegelkänslan. Som gör det svårt att veta vad som är motiv och vad som är reflektion. Fast just vad gäller färgerna har jag förstärkt dem – det var inte riktigt så där blått ens när man tittade direkt på himlen.

  3. Hade jag tagit din bild hade jag antagligen kört photoshopverktyget Shadows/Highlights på de helmörka partierna. Jag missbrukar alltid det verktyget. Jag är glad att du låter bli, för jag sabbar nästan alltid bilderna med det.

  4. @Johnny: Och på vilket sätt påverkar Shadows/Highlights bilden? Jag kör förresten Lightroom.

  5. Yay! En _mycket_ bekant skylt. Snyggt!

  6. @Stoffe: Tack! Jag har tagit mååånga bilder på Helenelunds station – att plåta är bra sysselsättning när man väntar, även om motiven just där blir en smula enahanda.

  7. Det påverkar, om man kör med inställningarna jag kör med, som så här.

  8. @Johnny: Hm. Varför ändra något som gör bilderna sämre? Fast det är klart… att döma av mina egna erfarenheter är det så att har man väl börjat dra i reglagen kan det vara svårt att sluta. Och att hålla sig på en lagom nivå.

  9. Exakt. Det är som att försöka klippa en häck rakt. Till slut är det bara kvistar längs marken kvar.

Kommentera

Etikettmoln

