Man lever så länge man lär

Detta inlägg ingår i min serie, Tema: Semester – en bild om dagen.

Den här dagen bar det av inåt landet på motorcykel. Det var molnigt och därmed bra åkväder. Vid Skebokvarn började det småregna så vi tog fikapaus, men kunde ju inte sitta där och häcka resten av dagen så det var bara att åka vidare. Och få soppatorsk, slå över till reservtanken och åka vidare till första bästa mack. Till Örebro kom vi fram och hotellet hittade vi också, om än efter en hastig kartkonsultation. Hungern drev oss ut på stan, vi tittade på shoppingdistriktet och slottet och åt middag på en restaurang i närheten. Glassefterrätt + drink intogs i hotellets bar, vars försäljning stängde redan halv tio. Det var nätt och jämnt att vi hann handla, och senarekommande gäster blev besvikna. Lågsäsong på sommaren.

Eftersom jag hade med mig IXUS:en och kom på att det gick att plåta under färd, blev det ungefär lika många ”on the road”-bilder som foton från lilla stadspromenaden. Nästan uteslutande ointressanta foton i båda fallen och jag börjar undra om jag inte borde lägga ned fotograferandet helt och hållet. Det känns lite tröstlöst, måste jag erkänna.

Dagens bild får bli en aktionsbild från bönpallen. En fin liten väg i Segersjötrakten. Eller, om man så vill, någonstans mellan Lännäs och Stora Mellösa. Bilden är rätt kass från början, tagen i farten med IXUS, men en del av suddigheten beror på den enorma hastigheten i vilken vi färdades – vi åkte säkert 60 knyck eller så. Det var grönt och smalt och mysigt kurvigt. Och ja, det är kameran och vi som skymtar i backspegeln – en kul detalj i de flesta av bönpallsbilderna.

Kommentarer till: "Tema: Semester – foto 21, 26 juli" (8)

  1. Mia, jag älskar bilden! Som föredetta pallböna hamnar jag mitt i ögonblicket när jag ser detta foto, jösses vad många fina sommarvägar det fins att åka MC på i Sverige! Jag tycker man känner farten och grönskan, oskärpan störde över huvud taget inte alls.

    Jag tycker inte ALLS att du ska lägga ner fotograferandet. Ibland (rätt ofta för mig) är det bara så att man tar 200 bilder och det kanske bara är en eller två man ens tycker är någorlunda. Och ibland har man plötlsigt tagit fotot med stort F, och då är det värt det! (Var i Gamla Stan och fotade i lördags, var sjukt oinspirerad, men övade ändå lite med olika inställningar. Har inte vågat kolla på bilderna ens).

    Med vissa bilder är det lite som med en text man skrivit, man måste lägga undan dem ett tag för att se dem på riktigt sen.

  2. @Jennie: Men åh, vad glad jag blir när jag ser inledningen ”Mia, jag älskar bilden!” – du lyste verkligen upp min dag, stort tack! :) Oskärpan i bilden gör mig nästan vindögd, så obehaglig är den, men den förmedlar känslan av rörelse och då känns det okej.

    Nej, det är klart att jag inte lägger ned fotograferandet, men det vore betydligt roligare om jag kunde sluta göra dumma saker när jag plåtar – knäppa flera hundra bilder med fel inställningar och så där. Och om jag kände att jag blev bättre – just nu tycker att jag stått stilla eller till och med gått bakåt ett tag. Undrar om det skulle hjälpa att ha en plan, ett projekt eller tema?

    Fegis! :) När tänker du kolla på bilderna från Gamla Stan? Vad var det du övade på, mer specifikt? Själv funderar jag rätt mycket på ljus/exponering för tillfället (men borde så klart på förekommen anledning tänka liiite mer på det där med slutartid också).

    Jag har mer än sjuttontusen att återkomma till… det är den mängd bilder jag nu flyttar över från Iphoto till Lightroom. Ska försöka gå igenom och tagga upp bilderna löpande framöver – räknar med att det kan erbjuda sysselsättning ett bra tag framöver. ;-)

  3. Jag tycker oskärpan liksom gör bilden, faktiskt, det är en sån där regel som är till för att brytas ibland för att få effekt, lite som med en del grammatik när man skriver något :)

    HAAA, jag är mästare på att ta massa bilder med fel inställning! Sen är jag så där dum ibland, ungefär så här: *tar bild* ”Vad dåligt det blev!” *tar bild igen med samma inställningar* ”Meh! Vad DÅLIGT det blir!” *tar bild med samma inställningar igen* ”MENÅÅÅÅH!”

    Ska kolla på dem i helgen tänkte jag, eller kanske imorgon, om jag törs ;) Jag försökte ta bilder upp mot fasader och tak utan att antingen fasaden blev helt underexponerad eller himlen helt överexponerad (frustration!). Samtidigt som jag testade min polarizer och försökte få olika resultat på fönsterrutorna. Och på diverse metallföremål, som statyer och stuprör, för att se vad skillnaden blev.

    Jag har ÄNTLIGEN skaffat en dator med massor av plats och backup, så nu ska jag börja sortera mina bilder på allvar. Blev med scanner här om dagen också (oups) så nu ska jag scanna in alla gamla negativ från tidigare år så jag får lite ordning på dem också :) (jag är rätt besatt av att sortera saker… det är som meditation)

  4. @Jennie: Skönt att höra att det finns andra fotografiska puckon där ute! :)

    Hm. Dina fasadäventyr får mig att tänka på graderade gråfilter, som jag varit lite sugen på att testa. Fast det mejkar ju mest sense om man är ute och huvudsakligen plåtar motiv med olika ljusintensiteter – annars verkar det lite jobbigt att behöva sätta på/ta av hela tiden. Hm, jag borde ta mig tid att testa mitt polfilter på riktigt. Tack för påminnelsen!

    Hehe, det låter som att även du har vintern räddad! Glöm bara inte att vara ute och ta vara på ljuset innan det försvinner för säsongen – den där sorteringen kan vänta. :)

  5. Inspiration? : http://fotomia.se/?cat=4

    Mia Karlsvärd har nyss kommit med en fotobok från bönpallen.

  6. @snowflake: Coolt! Presenttips, helt klart. :) Tack för tipset.

  7. Upptäckte att Mias fotoskola som gått i tidningen i sommar även finns på nätet! Här kan du garanterat få tips: http://www.corren.se/sommar/?articleId=5280373&date&menuids

  8. @snowflake: Det var en väldigt trevlig liten fotoskola. Tack igen, för tips! :)

    Men nu undrar jag varför dagens .pdf bara finns med i lilla rutan?

    Eh, laddade precis om sidan och nu finns den där så glöm min undran! :D

Kommentera

Etikettmoln

